Ad Pepper sluit Nederlands kantoor (update)

Onlinemarketingbedrijf Ad Pepper trekt zich geheel terug uit Nederland. Vrijdag was de laatste werkdag voor de elf Nederlandse werknemers onder leiding van Richard Sweep.
Het moederbedrijf wil zich concentreren op grotere markten als Spanje, Duitsland en Engeland. In Nederland had het bedrijf stevige concurrentie van Daisycon, Scootmedia, Adquick, Tradetracker, Tradedoubler en Zanox.
In mei werd al bekend dat de omzet van Ad Pepper in Nederland ruim was gehalveerd, tot iets meer dan een ton aan omzet in het eerste kwartaal. De grote buitenlandse zusters houden het totaalresultaat overeind. Ad Pepper zag de omzet internationaal met 2,4 procent dalen. Dat is geheel tegen de algemene groeitrend in die de online reclamemarkt in Europa laat zien.
Twee weken geleden werden alle Nederlandse medewerkers van Ad Pepper officieel geïnformeerd over het sluiten van het Nederlandse kantoor. “Heel begrijpelijk sloeg dat in als een bom. Een eventuele reorganisatie was verwacht, maar het volledig staken van alle activiteiten op de Nederlandse markt niet,” zegt Richard Sweep in een reactie op dit bericht. “Affiliate marketing is een markt die gedomineerd wordt door een klein aantal grote en goed presterende ondernemingen. Daarnaast zijn de marges heel dun, dus al enige jaren geleden is besloten om al onze activiteiten betreffende affiliate marketing te centraliseren vanuit het hoofdkantoor van Webgains in London. Deze activiteiten gaan ook gewoon door en worden niet beïnvloed door het vertrek van Ad Pepper Media.”
Ad Pepper heeft het twaalf jaar volgehouden op de Nederlandse markt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Eric
Richard, Leonie, Laurens, Boudewijn en de andere heel veel succes de komende tijd!
Richard Sweep
Twee weken geleden werden alle Nederlandse medewerkers van ad pepper media BeNeLux b.v. officieel geïnformeerd over het sluiten van het Nederlandse kantoor. Heel begrijpelijk sloeg dat in als een bom. Een eventuele reorganisatie was verwacht, maar het volledig staken van alle activiteiten op de Nederlandse markt niet.
Vanaf dat moment hebben we getracht al onze klanten, publishers en andere relaties persoonlijk te informeren voordat berichten zoals hier op Emerce zouden verschijnen. Degenen die wij niet persoonlijk hebben kunnen bereiken wil ik, mede namens alle medewerkers van ad pepper media BeNeLux b.v., bedanken voor hun vertrouwen, inzet en samenwerking.
De online reclamemarkt mag weliswaar in totaal een groeitrend laten zien, maar vervolgens gaat het erom hoe deze taart verdeeld wordt door de spelers op de markt. ad pepper media was actief op de Nederlandse markt met affiliate marketing (onder de naam Webgains), leadgeneratie en display advertising.
Affiliate marketing is een markt die gedomineerd wordt door een klein aantal grote en goed presterende ondernemingen. Daarnaast zijn de marges heel dun, dus al enige jaren geleden is besloten om al onze activiteiten betreffende affiliate marketing te centraliseren vanuit het hoofdkantoor van Webgains in London. Deze activiteiten gaan ook gewoon door en worden niet beïnvloed door het vertrek van ad pepper media.
De markt voor leads is de laatste jaren enorm teruggelopen. Bovendien door zowel voorwaartse als achterwaartse integratie zijn de oorspronkelijke verhoudingen door elkaar geschud. Deze markt bestond voor ons met name uit directe klant relaties. En begrijpelijk schuiven vele klanten in de huidige economische situatie beslissingen langer voor zich uit dan gebruikelijk. En dat merk je dan direct in je bedrijfsresultaat.
De laatste jaren hebben we veel tijd en energie geïnvesteerd in de ontwikkeling van de eigen DSP van ad pepper media, adEXplorer. Met unieke karakteristieken als semantic targeting, brand protection en volledig gegarandeerde website transparantie hebben we hier voor vele klanten hele mooie campagnes mogen doen. Maar de markt voor real-time bidding en adexchanges is nog heel jong en volledig in ontwikkeling. Vandaar dat er nog te weinig onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende DSP’s en hun individuele mogelijkheden. Agency trading desks eten een groot deel van de taart die anders in bij onafhankelijke partijen in markt terecht zou komen. Een licentie om toegang te verkrijgen tot ad exchanges is vrij makkelijk door een ieder te verkrijgen, vandaar dat de competitie op deze markt erg groot is.
Ik wilde een korte reactie geven, maar dat is helaas niet gelukt 😉
Langs deze weg dank ik eenieder die ons pad in de afgelopen dertien jaar heeft gekruist.
En voor alle sympathieke reacties die wij allen inmiddels hebben mogen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Richard Sweep
Martin Neuteboom
Beste ex jongens en meisje van Ad Pepper ik wens jullie heel veel succes de komende periode en dat jullie allen een goede vervolg mogen geven aan jullie online marketing carrière, maar dat komt vast helemaal goed. Succes!
M. Roelofs
@richard
Evenwichtig, genuanceerd en goede uitleg. Respect en tot ziens!
Eylard Wurpel
Richard et al: heel veel succes!
Dick
Dat er ook een andere gedupeerden zijn wordt helaas totaal verzwegen in dit verhaal. Ik wil hierbij opkomen voor de vele leden van Brainchallenge, tot voor kort een mooi spaarprogramma van het bedrijf Ad Pepper Media (Nederland), waar ineens abrupt de stekker is uitgetrokken (ook rond deze zelfde datum) zonder ook maar iets te laten weten aan al die duizenden leden van Brainchallenge die een saldo hebben opgebouwd en niet meer worden uitbetaald.
Ook deze mensen hadden ook recht op informatie over wat men met de site Brainchallenge van plan was en wat er met hun saldo zou gaan gebeuren. Dit wekt ook niet echt veel vertrouwen voor eventuele toekomstige plannen onder leiding van deze mensen.
lars
Hoi, jammer om dit alles te horen. MAAR! … bij wie moet ik aankloppen voor mijn openstaande te ontvangen betalingen van enkele websites die onder ADpepper vallen? Leden van deze websites worden asociaal genoeg nog niet eens op hoogte gesteld. Wil Adpepper zich op andere markten richten, advies: rond het hier dan ook eens even netjes af, geen goede reclame voor andere landen die dit komen te weten.
lars
toevoeging…. zoals ik al zei: rond het hier dan ook eens even netjes af, geen goede reclame voor andere landen die dit komen te weten. Lees net het verhaal van Dick, en dit mag toch echt wel dik en dubbel onderstreept worden. ADpepper… Los jullie zaakjes bij sites als Brainchallenge maar eerst op, anders wordt het door z’on houding in de hele wereld niks meer met jullie! Schandalig!
aboth
ik had al lang en breed een uitbetalingsaanvraag gedaan maar die werd niet uitgevoerd. nu snap ik waarom. ze hebben mijn gespaarde tegoed gewoon gestolen. ik vind het oplichterij.
martin
Kun je geen claim in dienen bij Adpeppergroup.com?