Deel dit artikel
-

‘Marketeer kent klant nog onvoldoende’

Driekwart van de marketeers vindt datamanagement een kritische succesfactor om marketingdoelstellingen te behalen. Maar een duidelijke strategie op dit gebied ontbreekt. Dat blijkt uit de DM Barometer Special: Is data een kritische succesfactor? van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Hoewel datamanagement als een kritische succesfactor wordt gezien voor het behalen van marketingdoeleinden, is de kwaliteit van klantdata niet bij alle organisaties goed genoeg om de dialoog aan te gaan. Hier liggen kansen om de kennis over de klant te vergroten.

Opvallend aan het onderzoek is het verschil tussen opdrachtgevers en dienstverleners. De meeste opdrachtgevers geven aan dat hun klantdata goed of uitstekend is. Terwijl de meeste dienstverleners klantdata onvoldoende of (net) voldoende vinden. De verzamelde klantdata wordt met name ingezet om doelgroepen beter te segmenteren en de kennis over de klanten te vergroten.

Organisaties zeggen wel bovengemiddeld betrokken te zijn bij elk van de onderliggende thema’s van datamanagement (analyse & segmentatie, datakwaliteit, data governance en data-integratie). De betrokkenheid bij het thema datakwaliteit is het hoogst.

Op de stelling dat bewustwording en zelfregulering van privacy een taak is voor het Nederlands bedrijfsleven, geeft 78 procent van de marketeers aan het hiermee eens te zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Satya van Heummen

Veel bedrijven hebben wel klanten databases met karakteristieken van die klanten, maar meer dan massa mailings (email) daarmee versturen, evt. naar segmenten, doen ze niet. Om echt inzicht te krijgen in je klanten moet je eigenlijk ook weten hoe vaak je klanten interactie hebben met je product of dienst, zowel op je website als op social media. Daarnaast is het handig om te weten in welke fase van de sales funnel mensen zitten.

Aan de hand van al die data kun je vervolgens geautomatiseerde en persoonlijke conversaties starten via email en social media (marketing automation ism content marketing). Dit verhoogd sterk je groeikansen, loyaliteit en hoeveelheid nieuwe leads. Als je meer wilt weten mail me dan.

Dus zoals het artikel aangeeft is er dus nog ontzettend veel te winnen voor bedrijven op dit vlak.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond