Overloaded, “de Endemol van mobiel entertainment”, van start

Overloaded, dat volgens oprichter en directeur Ashu Mathura "de Endemol van mobiel entertainment" wil worden, gaat deze week van start. Het Amsterdams bedrijf ontwikkelt content zoals quizzen, games, een routeplanner en een 'stock ticker' voor de nieuwste generatie mobiele telefoons.
Overloaded wil content bieden voor alle apparaten voor mobiel internet die al op de markt zijn of dat binnenkort komen: de java-telefoons, de gprs-connected pocket-pc's en smartphones en de i-mode telefoons. Daaronder zijn bijvoorbeeld de xda van O2 en apparaten van Vodafone (V-mode), Orange en T-Mobile. Overloaded wil "met al deze partijen samenwerken om hen te voorzien van nuttige, relevante en leuke content", zegt Mathura.
Het bedrijf hoopt zijn inkomsten te behalen uit maandelijkse abonnementsgelden, pay-per-use, en een inkomstenverdeling die "afhankelijk is van de content-eigenaar en diens inspanning". Daarbij is volgens Mathura minimaal veertig procent van de inkomsten voor Overloaded. De betaling verloopt via reverse billing, 0900-nummers en prepaid in de winkel.
Mathura verwacht dat de consument veertig eurocent per spel acceptabel zal vinden, mits Overloaded "toegevoegde waarde kan bieden" door zaken als always on-connecties, multi-player games, onderlinge wedstrijden en echte (geld)prijzen. Overloaded beweert één van de eerste bedrijven in Europa te zijn die zich op de markt begeeft van mobiele multi-player games, die namen zullen dragen als Magnets, Fraxxon, MeltDown en Astrox. De Amsterdammers gaan de games zelf ontwikkelen.
Om "snel succesvol te zijn en een breed draagvlak te creëren voor haar diensten" is Overloaded partnerships aangegaan met een reeks partijen waaronder O2, Universal Music, Endemol, LokatieNet, Puzzelsport en Sanoma. Het managementteam van Overloaded telt naast CEO Mathura (ex-Lost Boys) COO Martijn Tjho, CTO Dennis Geerdink en games-ontwikkelaar Jacco Bikker. Overloaded heeft volgens Mathura maar één vergelijkbare internationale concurrent: het Spaanse IO Box , dochter van telecom- en mediareus Telefonica.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
19 Reacties
Loco
Ik vraag me af waarom gerenomeerde bedrijven als Universal, Endemol etc. zaken doen met 'n "BV" die totaal onbekend is bij de kamer van koophandel. Althans niet onder de naam Overloaded Pocket Media BV.
Edo
Ik kan me ook niet voorstellen dat die gerenomeerde bedrijven zaken doen met een partij die geen telefoonnummer vermeldt op hun site.
kees
Ook de site ziet er amaturistisch uit, sorry hoor maar het lijkt meer een homepage van iemand die op zondagmiddag heeft zitten klussen :(rechtermuisknop beveiliging :S en hery is de webmaster als jullie dat nog niet wisten.) Achter deze persoon zit volgens mij 1 persoon die alles bij elkaar l*lt , het verbaast me daarom ook dat zoveel goede nieuwssites het over dit "bedrijf" hebben. ———————toelichting redactie Deze reactie gaat blijkbaar over overloaded.nl. Het betreffende artikel gaat echter over overloaded.com.
Kees
Een aantal citaten (zie hierna) doen mij vermoeden dat het businessmodel van het bedrijf niet doordacht is:1. "Het bedrijf hoopt zijn inkomsten te behalen uit…"2. "Mathura verwacht dat de consument veertig eurocent per spel acceptabel zal vinden, mits Overloaded "toegevoegde waarde kan bieden" door zaken als always on-connecties, multi-player games, onderlinge wedstrijden en echte (geld)prijzen" Hopen doet me altijd denken aan mijn hond… Opmerking 2 is helemaal een staaltje van zelfverzekerdheid. Verder mis ik investeerders want je hebt een partij geld nodig om deze games door te blijven ontwikkelen! Toevallig heb ik recentelijk ook een presentatie gezien van Matura die hier over ging. De presentatie was verre van overtuigend. Kortom: ik zou mijn geld er niet aan wagen.
Yuri
Succes! Ik heb het gevoel dat hier wel een markt voor is, zeker bij jongeren. Goede website ook. Negeer de azijnzeikers, die zijn er altijd 😉
Peter de Vries
Er staat wel degelijk een telefoonnummer vermeld op de website. Zelf op de contactpagina. Een gewoon nummer hebben ze natuurlijk niet, ze hebben immers meerdere kantoren (To visit our offices) en via dat 0900 nummer kunnen ze over-en-weer doorschakelen. Denk ik 😉 Raar dat er echter alleen één straatnaam vermeld is, niet eens een postcode!
Ralph
Misschien is de website dan wel niet perfect en kun je geen tel. nr vinden. Deze mensen hebben wel een netwerk. Dan heb je ook niet altijd eerste een hele goeie mooie site en BV nodig voordat je zaken kan doen moet genomeerde partijen. Ach en geld. Investeerders hoeven niet altijd vermeld te worden. Sommige investeerders willen dat niet eens. En wie weet hebben ze zelf wel een aardige pot.
Bert
Jongens, jongens. Commentaar leveren is prima. Kritisch zijn is ook heel erg goed, maar lees dan eerst even goed. Ten eerste staat er nergens in het artikel dat men zaken doet men Endemol. Men wil de Endemol van de mobiele content worden. Lijkt me een nobel streven. Ten tweede moet je wel de goede site af$^%$^%$%. Anders ben je natuurlijk volledig ongeloofwaardig in al het andere commentaar dat je levert. Ten derde is er wel een KvK registratie maar moet je iets beter zoeken. De KvK naam hoeft helemaal niet overeen hoeft te komen met een merknaam die je voert. Gewoon even checken wie het domein heeft geregistreerd en daar staat netjes de heer Mathura met een stichting in Amstelveen. Wel vreemd dus om een bedrijf te beginnen als een stichting. En dat er geen telefoonnummer op de site staat is inderdaad vervelend en naar mijn idee niet slim. Maar goed dat is hun keus. Wat ik wil zeggen: laten we de kritiek en het commentaar op deze site wel een beetje op niveau houden. Een inhoudelijke discussie over de haalbaarheid van het leveren van mobiele content in zijn algemeenheid lijkt me bijvoorbeeld veel interessanter dan het af@&*%^ van een willekeurig bedrijf.
Bas
De lezers van Emerce staan weer in de rij om kritiek te leveren. Geweldig hoor! Eindelijk komt er eens een leuk initiatief van de grond en men begint gelijk te zeiken. Ik wil Overloaded veel succes wensen en ben er van overtuigd dat dit zal slagen.
Peter Graafland
Sorry Bert, in het artikel staat wel degelijk dat men zaken doet met EndeMol (…Overloaded partnerships aangegaan met een reeks partijen waaronder O2, Universal Music, ENDEMOL, LokatieNet, …), dus zelf ook even lezen voor je reageert.
Fabian Nijlant
Er wordt inderdaad wel weer heel makkelijk kritiek gegeven op een nieuw initiatief. Had eigenlijk wel iets meer inhoudelijke reacties verwacht dan een discussie over het wel of niet aanwezig zijn van een telefoonnummer. Volgens mij is "Britney" 24 uur per dag bereikbaar! Content voor verschillende mobile devices (variërend van I-mode tot XDA) is een zeer interessante business. Leuke is namelijk dat nog niet duidelijk is welke techniek het meest geschikt is hiervoor te gebruiken (java, html, flash), terwijl er tegelijkertijd nog geen business model is dat zich zelf heeft bewezen. De gebruiker zal op de een of andere manier moeten betalen voor interessante content. Dat gratis niet werkt weet intussen iedereen. Vraag is alleen hoe je dit gaat doorberekenen en hoe de gebruiker dit gefactureerd krijgt. Een aparte rekening voor ontvangen content lijkt me veel tegenstand oproepen, het verwerken van de kosten in een minder doorzichtige vorm (bijv. een extra fee voor de via GPRS gedownloade content kb's) heeft misschien meer kans van slagen. Hoe dan ook: een erg interessante markt, met veel nieuwe ontwikkelingen, die de moeite waard is aandachtig te blijven volgen!
Edo
Bert, in de titel van hun persbericht hebben ze het duidelijk over Overloaded Pocket Media BV. HET IS ECHTER GEEN BV! Volgens mij is dit zelfs strafbaar (zelfs als de BV in oprichting is).
Mark
De markt waar Ashu zich op begeeft is redelijk nieuw en er zijn nog maar weinig tot geen partijen in NL die het lef hebben erin te duiken ondanks de mogelijkheden die ik er in iedergeval in zie. De I-Mode trend is de voorloper van de komende markt. Het platform waarop wordt gecommuniceerd tussen de centrale en het netwerk van de provider is duidelijk. de techniek in de telefoons, in haar basis, is ook al bepaald zijnde Java. Of je nu een presentatie schil eromheen bouwt in chtml, javascripting of whatever, dat is niet zo van belang. De "engine" wel. De standaard (als die er al komt) in de markt voor de voorkant zal door meerdere spelers worden gevolgd. De achterkant draait op het aanspreken van de core techniek van de chips en het besturingssysteem van de mobieltjes etc. Op het moment dat je de engines ontwikkeld hebt kun je die toepassen in meerdere vormen en doorverkopen aan meerdere partijen. De introductie van Overloaded is al enige tijd onderweg gezien het feit dat er al meerdere partijen een contract zijn aangegaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat bovenstaande sceptici op korte termijn dan wel langere termijn(afhankelijk van persoonlijk inzicht in de wereld van de telecom en gebruikers)in zien dat dit de start is van de nieuwe 3G cultuur.
Kareltje
Mark, volgens mij toon je nog steeds niet aan waar het geld mee wordt verdiend. Probeer eens met je toetsenbordje op je huidige telefoon te gamen. En de discussie is niet of we wel/niet inzien of er een start is van een 3G cultuur. Het initiatief kan wel leuk zijn (Bas) maar ik zie de waarde er nog niet van in. De PDA apparaatjes van MS, HP/Compaq e.d. kosten vanaf 500 euro, de i-mode telefoons vanaf 199 euro. En dan nog de tikken apart er bij rekenen. Denk je dat de doelgroep, de gamer van tussen de 13 en de 22, zoveel geld heeft?? Iemand gaat hiermee gigantisch het schip in. Ik ben het eerder eens met de in jouw ogen pessimisten maar ik denk dat ze realistischer zijn dan mensen die "Oh wat leuk" en "nieuw" roepen. Ik vraag me af of overloaded, na de dotcom hype, het wel heeft begrepen?
Tomas
Huhmm 40 cent per spel. Ik vindt het toch een onaantrekkelijke keuze om een pay per play systeem te introduceren voor spelletjes, moet je gaan betalen voor een woordpuzzeltje o.i.d. terwijl je op de wc zit? Dat is toch wel het soort use dat een mobieltje, qua spelletjes uitlokt. En persoonlijk denk ik niet dat dat soort minigames ooit succesvol de concurrenctie aan kan gaan met al de gratis mini games die mensen van het internet kunnen downen, of die al en masse bij alle mobieltjes zitten. Zouden die niet al stiekem voorzijn in dergelijk behoeftes? Ik hoop dat ze bij overloaded, verder kunnen kijken dan de spelletjes die ze nu op de site presenteren, ik wens ze in iedere geval veel succes, ps: mischien is het handig voor ze om flash versies van hun games op de site te zetten, ideetje?
Mark
Overloaded heeft erg veel lef, dat is wel duidelijk. Om nu in de mobiele content business te stappen moet je ook veel lef hebben. Door het gebrek aan standaarden, de veelheid aan verschillende en dure devices en platformen en het nog niet aanwezige businessmodel is dit nog lang geen massa-business. En wil je een soort Endemol worden dat moet je toch eerst een massamarkt kunnen bereiken. Maar laten we blij zijn dat Nederlandse bedrijven zich in deze tak van sport proberen te bekwamen, want een interessante markt is het zeker.
Peter
Heel goed dat er weer wat durf te bespeuren is in onze laffe markt. Overloaded: succes!
vincent
Overloaded staat niet eens vermeld op de website van twinning.
Harald
Vincent, ik ga ervan uit dat je de relatie legt tussen overloaded en huren in het Twinningpand. Niet iedereen die in het Twinning gebouw zit is een Twinning bedrijf. Het pand is nl niet van Twinning maar van ASP (Amsterdam Science Park). Wij huren van ASP en zijn geen Twinning bedrijf en de onderburen van Overloaded. Ga er maar vanuit dat 60% van de huidge vierkante meters in Matrix 2 (= Twinning building) niet meer door Twinning en/of Twinning bedrijven in gebruik is. Het bord met Twinning building mag er van mij dan ook af.