Industry Wire

Geplaatst door Dwarfs

Wijnand Jongen treedt toe tot Raad van Advies van e-commerce scaleup Dwarfs

Wijnand Jongen (61, foto) is per 15 juni toegetreden tot de Raad van Advies van e-commerce scaleup Dwarfs. Wijnand Jongen staat als oprichter van de belangenvereniging Thuiswinkel.org al ruim 20 jaar midden in de wereld van e-commerce. Hij is met zijn ervaring en expertise, zowel met webshop, vervoerders als consumenten, van grote toegevoegde waarde bij het vormgeven van de ambitieuze overnameplannen die het jonge bedrijf heeft, aldus de directie van Dwarfs.

 

De benoeming volgt op de aankondiging van e-commerce scaleup Dwarfs in mei 2021 dat zij met een rijk gevulde oorlogskas het komende jaar alleen al 10-20 succesvolle e-commerce verkopers, vooral actief op de markplaatsen bol.com (LVB) en Amazon (FBA), gaat overnemen. Binnen drie jaar moeten dat er zo’n 50-60 worden.

 

Demian Beenakker, CEO van Dwarfs, zegt in een toelichting: “Wijnand is de afgelopen 20 jaar een van de drijvende krachten geweest achter de professionalisering van online winkelen in Nederland en Europa. Hij is erin geslaagd consumenten een vertrouwde en veilige online winkelervaring te bieden door e-commerce een wettelijk kader te geven en de kwaliteitsstandaard van webshops via het Thuiswinkel.org keurmerk te uniformeren en naar een hoger plan te tillen.

 

Als oprichter van Thuiswinkel.org weet Wijnand hoe je consumenten de weg wijst waar je wel en niet veilig kunt shoppen, waar je op moet letten bij een online aankoop en hoe je erachter komt of bijvoorbeeld het verzenden en retourneren eigenlijk wel duurzaam is. Met de Dwarfs stappen wij in markt van online verkopers die zo hard groeien op marktplaatsen dat professionalisering van dit segment, van productinnovatie tot aan customer care de komende jaren aan de orde van de dag zal zijn. Wijnand zal voor ons een belangrijke gids zijn bij de consolidatieslag van verkopers op marktplaatsen.”

 

Wijnand Jongen is enthousiast om zijn kennis en ervaring met de Dwarfs serieondernemers te delen: “E-commerce verschuift heel hard van webshops naar marktplaatsen waar de consument van morgen vooral zijn aankopen zal doen. We staan in Europa aan de vooravond van een explosieve golf van e-commerce activiteiten op die marktplaatsen. Nu al zien we elke maand tienduizenden zo niet honderdduizenden nieuwe verkopers daar hun entree maken. We zien eveneens in hoog tempo productinnovaties ontstaan en ongekende verkoopaantallen gerealiseerd worden in geval een product aanslaat. Heel vaak worden de ondernemers dan overvallen door het succes en zijn daartegen niet opgewassen. Het dwingt hen tegen hoge kosten op te schalen en te professionaliseren om zo aan nationale en internationale e-commerce eisen en waarborgen te voldoen. Van voldoende voorraad aanhouden op verschillende plekken in Europa, werkkapitaalfinanciering, kredietwaardigheid, handling van klantvragen, klachten, leveringen en retourstromen, noem maar op. En dat allemaal goed regelen, is niet voor iedereen weggelegd.’’

Dwarfs helpt online verkopers hiermee, biedt die ondernemers na overname een mooie exit, integreert hun activiteiten en laat de bedrijven vervolgens exponentieel groeien. Jongen: “Het businessmodel van Dwarfs vereist diezelfde professionaliteit, maar dan met een factor X. Het overnametempo dat zij voor ogen heeft vraagt bijvoorbeeld al bij de due diligence van overnamekandidaten dat je ze juridisch checkt of de betrokken webshop zich netjes houdt aan alle wet- en regelgeving, dat je een veiligheidsscan doet of er geen sprake is van beveiligingslekken, en dat je financieel toetst of de webshop aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Na consolidatie binnen hun snelgroeiende organisatie zullen zij dus al die eisen zelf ook heel goed moeten borgen. En dat is een uitdaging als je hard groeit. Om die reden zie ik ernaar uit om hen in mijn nieuwe rol zodanig van advies te dienen dat zij hun torenhoge ambities in goede banen kunnen leiden.”

Over Wijnand Jongen | Wijnand Jongen is een van ’s werelds leidende auteurs en keynote sprekers op het gebied van retail en e-commerce. Hij is oprichter van belangenvereniging Thuiswinkel.org en co-founder en president van Ecommerce Europe. Hij is auteur van de bestseller ‘Het Einde van Online Winkelen’, inmiddels in 12 talen vertaald en 20+ landen uitgebracht. Zijn nieuwe boek ’25 jaar online winkelen in Nederland’ kwam uit in November 2019. Wijnand is een veelgevraagde spreker op (inter)nationale congressen en conferenties.

 

Over Dwarfs | E-commerce scaleup Dwarfs investeert in webshops die een jaaromzet hebben tussen de €0,5 – 10 miljoen en actief zijn op het gebied van huis, tuin en keuken (Garden & Outdoor), gereedschappen (Tools & Home Improvement), gezondheid en cosmetica (Health & Household), huisdieren (Pet Supplies) en sportartikelen (Sports & Outdoor). De scaleup richt zich niet op webshops die handelen in producten die hoge retourstromen kennen (zoals mode en lifestyle) en die advies-, onderhoud- of reparatiegevoelig zijn (zoals elektronica, smart home en computers).

 

Dwarfs is in Nederland de eerste e-commerce scaleup die de pijlen richt op het overnemen en consolideren van webshops die hard groeien via het bol.com partnerplatform (LVB – Logistiek via bol.com) en dat eventueel ook al in andere landen doen via Amazon (FBA – Fulfillment by Amazon), maar tegelijkertijd tegen de grenzen van hun snelle groei aanlopen. Denk daarbij aan het opschalen van de productie, inkoop & logistiek, customer care en marketing, dat vaak gepaard gaat met forse kostenstijgingen inclusief de administratieve rompslomp van internationale expansie en cross-border verkopen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht