Deel dit artikel
-

Geld verdienen èn eerlijk blijven

MyButler: "Niet zo slinks als Vrouw Online"

Geld verdienen aan advertenties in online publicaties die op consumenten gericht zijn, hoeft geen commerciële zelfmoord te betekenen. Om te overleven heb je zelfs geen sponsoring nodig. Dat is de overtuiging van Diederik Ettema (33), voormalig hoofdredacteur van het blad Internet in Business.

Ettema startte twaalf maanden geleden met de gratis MyButler e-mail magazines, die de moderne mens bijpraten over de allernieuwste geneugten van het leven. Na MyButler (lifestyle, 27.000 abonnees) en MyWineButler (wijn, 21.000 abonnees) is de nieuwste loot aan de stam MyDinnerButler (restaurants), dat in twee maanden tijd 12.500 abonnees kreeg, volgens Ettema.

De drie MyButler e-mail magazines moeten in november break-even draaien, zegt Ettema. Bij elkaar hebben ze dan een verwachte oplage van 70.000 abonnees. Als in elk e-mail magazine drie advertentieposities bezet zijn tegen een CPM van 85 gulden, houdt MyButler er geld aan over, aldus Ettema.

MyButler meldt potentiële adverteerders in zijn publicaties: "Sponsoring van redactionele items is niet mogelijk." Waarom eigenlijk niet? Ettema: "We richten ons op een hoger opgeleid, kritisch publiek. Vermenging van redactioneel onafhankelijke en betaalde informatie wordt door onze lezers niet geaccepteerd. Sponsoring van redactionele content mag dan vanuit financieel oogpunt aantrekkelijk zijn, het is puur korte termijn werk. Op de lange termijn werkt het immers contraproductief, omdat je de autoriteit van je titels zowel bij lezers als adverteerders ondergraaft. Je moet wel heel weinig respect voor je lezers hebben als je à la Vrouw Online redactioneel onafhankelijke en betaalde informatie op slinkse wijze vermengt?"

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond