Hypotheekaanbieder Eubos.nl wijst intermediairs de deur

Eubos.nl , dat via internet hypotheken aanbiedt, stopt met het leveren van hypotheken aan intermediairs. Voor het afsluiten van een hypotheek via de site is geen provisie verschuldigd, maar volgens Eubos.nl brengen intermediairs dergelijke kosten wel in rekening als ze voor hun klant bij Eubos.nl een hypotheek afsluiten. De maatregel kost de site wel maximaal 20 procent omzet.
Eubos.nl is onderdeel van de Bank of Scotland en biedt sinds november 1999 via internet hypotheken aan in Nederland. Het bedrijf bestaat uit vier medewerkers, de meeste diensten worden uitbesteed. Via de site van Eubos kan een offerte aangevraagd worden en ook direct een hypotheek worden afgesloten. Vanwege de rechtstreekse verkoop aan de klant is het niet nodig om provisie te berekenen, aldus de site. Met het omzeilen van het systeem van wederverkoop kan er ook een gunstige rente worden aangeboden, claimt Eubos.
Maar volgens de site maken wederverkopers van hypotheken ook gebruik van de diensten van Eubos.nl. Ze sluiten een hypotheek af via internet en berekenen vervolgens zelf een provisie aan de klant. Directeur Frank van Rijn van Eubos.nl: "We kunnen niet achterhalen hoeveel hypotheken er op deze manier worden afgesloten. De gevallen die ons bekend zijn hebben we op de hoogte gesteld dat er vanaf 15 juli niet meer op die manier een hypotheek bij ons is af te sluiten. Het gaat daarbij om enkele tientallen intermediairs." Volgens Eubos zegt de wederverkoper dan ook vaak dat de provisie gevraagd wordt door Eubos.
Van Rijn: "We moeten duidelijk en helder zijn tegenover de klant. Het is raar als deze een offerte krijgt van Eubos.nl waarin staat dat wij een bedrijf zijn dat geen provisie berekent en deze wordt toch door de intermediair toegevoegd." Het past ook niet binnen de opzet van Eubos om op deze manier hypotheken te verkopen, aldus Van Rijn. Het bedrijf probeert met zijn eigen manier van werken juist de "dikke provisies" voor het afsluiten van een hypotheek aan de kaak te stellen.
Dat neemt niet weg dat de maatregel de site omzet gaat kosten. Van Rijn verwacht dat er "tien tot twintig procent" minder offertes worden uitgegeven, de daling in omzet zal "vergelijkbaar" zijn. Van Rijn: "Het is in dat opzicht niet prettig om deze maatregel te nemen. We zullen de komende weken een dip meemaken in de omzet, maar we groeien nog steeds, dus op termijn is dat goed op te vangen. Soms is het nodig om een stapje terug te doen om weer sterker uit de strijd naar voren te komen." Volgens Van Rijn zijn er sinds de start rond de 1600 hypotheken verkocht met een gemiddelde waarde van ongeveer 500.000 gulden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
paul buitenman
Iets zeggen en er dan ook vierkant achter staan zelfs als je het geld kost. Hulde aan eubos.nl. Of zal het gewoon een publiciteitsstunt zijn?
Maurice Beerthuyzen
Waarom mogen tussenpersonen geen vergoeding vragen, als zij een klant assisteren bij het opmaken van een offerte via internet? De volledige provisie bij een klant claimen, dat gaat natuurlijk te ver, maar voor het opmaken van de offerte-samen met de klant- kan een tp toch best een vergoeding bedingen? Overigens is het offerteprogramma van Eubos voor een leek best complex en is hulp van een adviseur geen overbodige luxe!
Kees de Kruiff
Wat een publiciteitsstunt! Doet me denken aan Independer, dat tijdens de introductie een onderzoek het licht liet zien waarin werd 'aangetoond' dat de gemiddelde Nederlandse consument niet tevreden is over de kwaliteit van de tussenpersoon. Klanten geven een intermediair opdracht een hypotheek arrangement voor te stellen. Dat kost tijd (dus geld). Dat het intermediair hier vervolgens een vergoeding voor in rekening brengt is niet meer dan normaal. Dat is immers de werkwijze die onder andere de Vereninging Eigen Huis en de Consumentenbond propageren. De verzekeringen die onderdeel zijn van de hypotheken die Eubos aanbiedt komen van de Goudse, een intermediairmaatschappij bij uitstek. Benieuwd wat die van deze stunt vinden! Kees de Kruiff, hoofdredacteur Het Verzekeringsblad
Rene Scholte
Ik heb een berekening laten maken bij een tussenpersoon die gebruik bleek te maken van de Eubos site, daarop belde ik zoals ik gewend ben (second opinion) een tweede hypotheekbemiddelaar in Amsterdam die uiteindelijk goedkoper uitkwam.Op de notariele afrekening stond netjes de provisie geboekt die naar fdcamsterdam.nl (in dit geval ging). Zij bleken een feilloos computerprogramma te hebben waaruit de beste voorwaarden en laagste rente voor mij kwamen rollen, dat hun site niet zo flitsend is als die van Eubos is mij verder worst nu dat ik maandelijks geld bespaar. Ik verbaas me dat Eubos zoveel hypotheken sluit, ligt wellicht aan de marketing want de goedkoopste zijn ze zeker niet, ook niet zonder provisie.Kun je op Internet eigenlijk wel terecht voor zoiets belangrijks als het afsluiten van een 30-jarige financiele verplichting? Blijkbaar is Internet zo drempelverlagend dat velen denken van wel. Blijft u om u heen kijken zou ik zeggen en vraag het eens een ander maar bezoek vooral ook Eubos. Uniek zijn ze wel.