Bitmagic stopt uitzendingen, zinspeelt op overname

Bitmagic is nu helemaal af van haar oorspronkelijke core business; afgelopen vrijdag is de laatste animatie uitgezonden. Aan het eind van de uitzending stond te lezen: "BitMagic houdt op met het uitzenden van entertainment, om zich te concentreren op media-technologie." Afgelopen jaar maakte ceo Michiel Frackers al bekend zich te willen storten op de player van het bedrijf, om deze commercieel te exploiteren. Ook sluit hij een overname van het bedrijf niet uit.
Eind vorig jaar werd de uitzendfrequentie al verlaagd van zeven naar drie keer per week. "We hebben per kwartaal bekeken of de uitzendingen kostendekkend zijn. Dat is nu niet meer het geval", zegt Frackers. "De advertentie-inkomsten daalden enorm. Ook de marketingreden was niet meer nodig, nu onze player die we in licentie verkopen uit is gekomen." Aan het eind van de rit had Bitmagic 450.000 bitplayers verspreid, maar daaruit kwam nauwelijks omzet.
In maart werd versie 3.0 op de markt gebracht, waarvoor inmiddels vier contracten getekend zijn. "Dat loopt heel aardig, al moet ik eerlijk zijn; de verkoop in de VS valt tegen. Hier zijn we bekender, en dus loopt het hier beter."
Ondanks het wegvallen van de content vallen er geen gedwongen ontslagen bij het bedrijf. Frackers sluit niet uit dat er mensen weg willen omdat ze zich liever met de content bezighouden.
Aansluiting bij een strategische partner of zelfs een overname van Bitmagic behoren tot de mogelijkheden, zegt Frackers. "De technologie is populair. Wij willen dit jaar winstgevend zijn en dat lukt niet als we flink gaan investeren in bijvoorbeeld buitenlandse kantoren. Daarbij lukt het ook niet om met een kleine organisatie de wereld te veroveren, dus een overname zou best kunnen."
Vorig jaar liep een overnamepoging door Endemol nog op niets uit.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond