Microsoft komt met HailStorm als nieuwe fase internet

Microsoft heeft een concrete invulling gegeven aan zijn .NET strategie. Het bedrijf zal onder de naam HailStorm tegen betaling diensten als messaging, online shopping en mail gecombineerd aanbieden via computer, mobiele telefoon of pda (zakcomputer). Online advertising is volgens Microsoft geen belangrijke bron van inkomsten.
Microsoft benadrukte dat het belangrijk is dat eindgebruikers betalen voor de dienst. "De eindgebruikers zijn de belangrijkste bron van inkomsten," zegt Microsoft in een verklaring op de site. Het bedrijf wil niet dat er uitgegaan wordt van inkomsten uit advertenties. "We zullen het gebruikersmodel, waarbij de gebruiker centraal staat en betaalt voor de diensten, niet in gevaar brengen door adverteerders voor deze diensten te laten betalen."
Bedrijven die gaan samenwerken met de HailStorm-technologie van Microsoft zijn eBay , American Express , Expedia , Groove Networks en ClickCommerce . Begin volgend jaar zullen de eerste diensten voor consumenten gelanceerd worden. HailStorm werkt volgens Microsoft op verschillende platformen. "We maken het met name gemakkelijk om vanuit Windows gebruik te maken van HailStorm," zei Gates tijdens de presentatie, "maar het kan met ieder platform."
EBay liet tijdens een presentatie al zien hoe dienstverlening op de veilingen dankzij Hailstorm uitgebreid kan worden. Eerder deze maand maakte eBay al een samenwerking met Microsoft op het gebied van .NET bekend.
Kern van Hailstorm is dat gebruikers hun eigen data kunnen beheren. Dat betekent dat ze gemakkelijk van de verschillende diensten gebruik kunnen maken die via Hailstrom worden aangeboden, ze hoeven niet telkens opnieuw hun persoonlijke gegevens in te voeren. Doel is dat er op deze manier een open structuur op internet ontstaat, op basis van XML, waarbij mensen zelf kunnen bepalen op welke manier ze toegang krijgen tot internetdiensten.
Privacy en het waarborgen van de toegang blijven de hete hangijzers bij deze opzet. Onlangs gingen de sites van Microsoft nog uit de lucht. De consequenties van een dergelijk voorval zullen ten tijde van Hailstorm aanzienlijk groter zijn. Ten aanzien van privacy verzekert Microsoft dat het zich houdt aan wetgeving op dat gebied en samenwerkt met organisaties als TRUSTe en de Online Privacy Alliance.
"HailStorm zet het privacy-vraagstuk op zijn kop," zegt Bob Muglia, group vice president van de .NET Services Group. "Het gaat er vanuit dat de gebruikers hun eigen data beheren en bezitten. De gebruiker bepaalt met wie hij deze data gaat delen en onder welke voorwaarden hij dit doet."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Bas
In andere woorden:We moeten bij Microsoft gaan betalen voor diensten die nu gratis zijn zonder dat daar eigenlijk veel extra's voor geboden wordt.Ik had een intelligente .Net strategie verwacht, waarbij Microsoft vooral zou proberen de licentiegelden binnen te halen die ze nu mislopen. Maar dat lijkt er niet in te zitten. Nou succes, ik geloof er al vast niet in.
patrick de zeeuw
Steeds meer partijen zien in dat het gratis beschikbaar stellen van diensten, functionaliteiten en content aan consumenten waarbij de kosten moeten worden gedekt door adverteerders geen valide businessmodel is. Het effect van adverteren op internet is meetbaar hetgeen een enorme kans biedt maar tevens enorm gevaarlijk is. Adverteren in andere media is qua effectiviteit niet of nauwelijks meetbaar. Toch worden beide met elkaar vergeleken.Het aangaan van een betaalrelatie met de eindgebruiker is de oplossing. Kijk naar de enorme omzetten die er in erotische omgevingen worden behaald en deze omzetten komen niet uit advertising! De vraag is of de functionaliteiten en content welke Microsoft zal bieden voldoende interessant is voor de consument om er voor te betalen. Feit is dat het internet pas echt booming business wordt zodra de eindgebruiker gaat betalen. De beurzen zullen hierop zeer positief reageren want op dat moment wordt het werkelijke potentieel van het net zichtbaar. Bestaande content types zullen worden vertaald naar interactieve toepassingen die de consument vele voordelen zal brengen. Zolang men uitgaat van het consument belang en oplossingen vindt voor zijn dagelijkse problemen of behoeftes invult die de consument heeft (denk aan erotiek, gaming, communicatie enz.) zal de consument in vele gevallen bereid zijn te betalen voor deze diensten. Niet denken dus vanuit techniek maar vanuit consumenten behoefte is het credo!
J. Bour
Microsoft een goede trackrecord mbt het inschatten van de consument. Met hailstorm slaan ze echter een richting in waar anderen al overtuigend zijn afgestraft. Het kan best een succes worden op de zakelijke markt, op de consumentenmarkt zal het zeker niet snel aanslaan. Consumenten willen niet huren of leasen, bedrijven wel. Wat Micorsoft in feite biedt is integratie van reeds gratis aanwezige diensten. Leuk, maar voor veel consumenten al gauw veel te ingewikkeld en veel minder interessant dan het lijkt. Het kan alleen slagen als ze allerlei diensten exclusief voor abonneehouders aanbieden en met hele lage abonnementsprijzen beginnen en zelfs dan zal het nog wel enige tijd duren voor de consument hier rijp voor is.
Henny van der Pluijm
Veel van de .Net strategie van Microsoft is nog niet duidelijk. De belangrijkste redenen om met .Net te komen zijn dat Microsoft minder geassocieerd wil worden met Windows (rechtszaak) en dat het centrum van de ICT naar internet verschuift. Op zich valide motieven. .Net wordt het centrum van de toekomstige strategie van Microsoft en dit bedrijf zal zeker niet zo hoog inzetten op een slecht doordacht business model. Hoe het verder ingevuld wordt, weet ik ook niet, maar bij het verhuren van diensten voor het MKB zal het zeker niet blijven. Ook dingen als Windows en Office staan op de nominatie om verhuurd te worden. Dat zou meteen inhouden dat je ze niet meer in de winkel kunt kopen, want Microsoft zal dat alternatief niet meer willen bieden.
Carl Mangold
Dit werkt ongetwijfeld prima, want de diverse hardwarefabrikanten zullen de licentiekosten van de gebruiker vooruitbetalen. Vrijwel iedereen die een PC koopt schaft tegelijkertijd Windows aan, zonder hij of zij dat op zijn aanschafbonnetje terugvindt. Over een jaartje schaft iedere PC en gadgetkoper op deze manier volautomatisch Microsoft's Hailstorm aan.