Deel dit artikel
-

Forrester: Mobiele portals zorgen niet voor veel verkeer

Mobiele portals zullen niet zorgen voor veel verkeer naar mobiele sites, of wapsites. Dergelijke portals werken namelijk compleet anders dan de portals op het gewone web. Dat zegt bureau Forrester, naar aanleiding van een onderzoek onder wapsites. Advertenties en revenue sharing zullen nauwelijks omzet opleveren voor de mobiele portals.

"De veertig wapsite-eigenaren die we hebben geinterviewd denken te weten hoe ze verkeer moeten krijgen – door links te plaatsen op mobiele portals", aldus Carsten Schmidt, analist van Forrester in Amsterdam. "Maar de twintig ondervraagde mobiele portals richten zich niet op het doorsturen van verkeer." Het grote verschil met portals op het gewone web is dat mobiele gebruikers geen tijd, interesse of de noodzaak hebben om naar portals te surfen, zegt Schmidt.

Als gevolg van het weinige verkeer op die portals, zullen ze weinig omzet draaien via advertenties en revenue sharing, het delen van de opbrengsten met de mobiele provider. In plaats daarvan zullen ze unieke content moeten verkopen. Dit betekent dat 'pure play' mobiele portals het niet zullen redden, aldus Schmidt.

Naast de portals zullen 'mobile activity networks' ontstaan, zoals Forrester ze noemt. Elkaar ondersteunende diensten zullen om een bepaald onderwerp heen geplaatst worden, en het verkeer komt vanuit één van de plaatsen in dit netwerkje. Forrester noemt het voorbeeld van een winkel voor voetbal-artikelen, waaraan bijvoorbeeld een bestelservice voor toegangskaarten voor een wedstrijd hangt. Netwerkpartijen zullen slechts met een handjevol bedrijven samenwerken, aldus de onderzoekers.
Forrester adviseert de bedrijven om zelf dergelijke netwerken op te zetten; ze bestaan nog niet, evenmin als de intermediairs die ze eventueel kunnen bouwen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Richard Flapper

Mobiele Portals zorgen niet voor verkeer???? Huh??? Een mobiele portal IS de verkeergenerator aangezien ze 1 op 1 met een inbelnummer zijn gekoppeld. Het zijn DE vergaarplaatsen waar surfers terecht komen. De meeste portals proberen een zo volledig mogelijk aanbod aan diensten om zich heen te creeren waardoor mensen die op de portal inbellen alle diensten vinden die zo eventueel nodig zouden hebben. Dus, in die zin klopt het verhaal van Forrester wel weer, alleen het moet aangepast worden. Het zijn de mobiele portals die de mobile activity centers zijn. Externe partijen kunnen aansluiten bij de portals om meer verkeer naar hun mobiele site te genereren. En hiermee verschilt het mobiele internet van het PC-georienteerde internet: mobiele sites moeten aansluiting vinden bij portals (de portals met een eigen inbelstructuur) anders wordt er weinig of geen verkeer gegenereerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond