Deel dit artikel
-

E-mailen via de post met Zairmail

Wie kijkt nog op van een e-mail? Weinigen. Vandaar dat het Amerikaanse bedrijf Zairmail de mogelijkheid biedt om via e-mail iemand een geprinte brief te sturen. De attentiewaarde daarvan is aanzienlijk hoger dan van een e-mail, aldus het bedrijf. Zairmail wil de brief gratis versturen, maar de ontvanger krijgt dan samen met de tekst ook reclame onder ogen.

Het idee wordt al ruimschoots toegepast op internet met het verzenden van kaartjes. In Nederland doet bijvoorbeeld Keekaboo hetzelfde. Via de website van Keekaboo is het mogelijk om een kaart uit te zoeken en deze vervolgens offline te laten versturen aan iemand. Zairmail werkt volgens hetzelfde principe, het bedrijf krijgt de tekst van de brief via e-mail binnen, print deze uit en verstuurt hem vervolgens naar de gewenste persoon.

Zairmail denkt dat het initiatief succesvol kan zijn omdat mensen inmiddels veel e-mail ontvangen. Gemiddeld kregen Amerikanen in 1999 een kleine 1800 e-mails (zowel prive, zakelijk als commercieel), dat zal in 2004 gestegen zijn tot 5600 e-mails per jaar, voorspelde Jupiter vorig jaar. Er werden vorig jaar in de Verenigde Staten al drie keer zoveel mailtjes verstuurd als poststukken, aldus eMarketer . In die overdaad heeft een persoonlijk gerichte brief een hogere attentiewaarde, aldus Zairman.

Het versturen van de brief kan gratis, maar dan wordt er aan de boven- en onderkant van de brief wel reclame aangebracht. Normaal gesproken betaalt iemand 1 dollar per verzonden brief. Zairmail wil zich met name richten op de zakelijke markt. Het principe van Zairmail is binnen die markt alleen minder onderscheidend dan binnen de consumentenmarkt. Volgens de oprichters van het bedrijf kunnen ze concurreren door een snellere afhandeling van de mailing. De slogan van het bedrijf luidt dan ook "Taking the snail out of mail".

Timerline Venture Partners en Hewlett-Packard hebben het startkapitaal voor Zairmail verschaft. Het bedrijfje heeft inmiddels 100 zakelijke klanten en 45 adverteerders die reclame willen verspreiden via het model dat Zairmail heeft ontwikkeld voor consumenten.

Overigens kwam gisteren ook Blauw Research naar buiten met cijfers over e-mailgedrag. In een bericht van het ANP wordt gezegd dat bijna 70 procent van de Nederlandse internetters de voorkeur geeft aan e-mail boven traditionele post voor het versturen van privé-berichten. Blauw onderzocht het e-mailgedrag van 1085 Nederlanders die internet gebruiken. Er is tevredenheid over de snelheid en het gemak van e-mail, minder vertrouwen heeft men in de betrouwbaarheid van bezorging en de veiligheid van e-mailverkeer. TNT Post Groep laat weten e-mail niet als een bedreiging te zien, aangezien het volgens TNT met name als een aanvulling op gewone post wordt gebruikt. Bovendien betreft 92 procent van de verzendingen zakelijke post.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond