Industry Wire

SAP behoort tot sterkste merken ter wereld

Uit diverse onderzoeken blijkt dat SAP zowel wereldwijd als in Nederland een gewilde werkgever is. Daarnaast behoort het concern tot een van de sterkste merken ter wereld. Het vermogen tot innoveren is hiertoe een van de belangrijkste redenen geweest. Maar ook zeer specifieke ontwikkelprogramma’s dragen bij aan de aantrekkingskracht voor talentvolle werknemers.

 

Werd SAP in het verleden in één adem genoemd met ERP, tegenwoordig beschikt het bedrijf over een breed scala aan innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan oplossingen op het gebied van mobility, big data, cloud en social media. Deze enorme transformatie heeft onder andere geresulteerd in topposities op de wereldranglijst van de sterkste merken volgens zakenblad Forbes en de Interbrand-lijst van beste internationale merken in 2013. Daarnaast heeft SAP de tweede plek behaald bij het onderzoek van NRC naar de beste werkgevers.

 

Ontwikkelprogramma’s

Uiteraard heeft een financieel erg gezond bedrijf zoals SAP sowieso een grote aantrekkingskracht op potentiële werknemers en studenten, maar volgens algemeen directeur Caspar Joustra moet ook de impact van de ontwikkelprogramma’s van SAP op HR-gebied niet worden onderschat. “We bieden aantrekkelijke ontwikkelmethoden. Bij het opdoen van nieuwe expertise, kennen we onder meer internationale uitwisselingsprogramma’s, multidisciplinaire projectteams en kun je een dag met een andere collega meelopen. Naast het leren op de werkvloer, kunnen medewerkers ook van anderen leren. Bijvoorbeeld dankzij interne mentoren, coaches en buddy’s. Tot slot bieden we ook trainingsprogramma’s.” Op deze manier leren SAP medewerkers de organisatie, de mensen en de mogelijkheden goed kennen. Hiermee is tevens een basis gelegd die het makkelijk maakt intern van baan te wisselen. In de afgelopen twee jaar zijn bijna zeventig medewerkers een andere functie binnen SAP gaan vervullen.

 

Het concern hecht verder veel waarde aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo heeft SAP een aantal vrijwilligers beschikbaar die les geven op scholen en universiteiten. Daarnaast heeft het bedrijf talloze initiatieven in de markt gezet voor het trainen van werklozen en het laten aansluiten van de studie van studenten op de behoeften van het bedrijfsleven. Hierbij richten zij zich niet alleen op functies binnen SAP zelf, maar ook op posities bij klanten en partners. Talenten krijgen dankzij deze programma’s niet alleen kennis op gebieden als in-memory computing, mobility en cloud, maar ook formele kwalificaties.

 

Workforce of the future

“We besteden veel energie aan ‘the workforce of the future’, zodat we de beste talenten kunnen aantrekken”, zegt Joustra. “Hierbij nemen we zeker een voorbeeld aan bedrijven die algemeen als cool worden gezien om voor te werken. We willen immers dat medewerkers zich bij ons op hun gemak voelen.” Dat dit het geval is, blijkt uit het feit dat 97 procent van de medewerkers trots is om voor SAP te werken. In het NRC-onderzoek geven de SAP werknemers het concern een dikke acht.

 

Over SAP

Als marktleider in bedrijfssoftware helpt SAP (NYSE: SAP) kleine, middelgrote en grote bedrijven met de stroomlijning van hun bedrijfsvoering. De oplossingen van SAP stellen organisaties in staat aanzienlijke efficiencyverbeteringen te bereiken binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen, waardoor ze de concurrentie voor kunnen blijven. Op dit moment gebruiken meer dan 251.000 klanten software van SAP om winstgevend te opereren en duurzaam te groeien. Meer informatie is beschikbaar op www.sap.com/netherlands.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht