RTL Ventures helpt ondernemingen op weg naar marktleiderschap

Het afgelopen jaar was voor RTL Ventures het jaar van verdieping en verdere groei. Eind 2010 begonnen als bundeling van new business activiteiten, is deze divisie inmiddels uitgegroeid tot een gevestigd venture capital fund met zes ventures. Met de investering van 20.3% in Squla, het educatieve online oefenprogramma voor kinderen, en door een 38.4% belang te nemen in online cursusaanbieder Dutch Learning Company, aanbieder van IedereenEHBO, sloeg RTL Ventures in 2013 verder zijn vleugels uit.
2014
De investeringstak van RTL richt zijn pijlen met name op bedrijven die de potentie hebben om de nummer een te worden in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. RTL Ventures ziet voor het nieuwe jaar vooral mogelijkheden binnen de segmenten e-learning en home decoration. Hierbij wordt ook gekeken naar bedrijven met een grotere schaalgrootte (> EUR 5 miljoen omzet). Deze strategie komt voort uit de ervaringen die RTL Ventures de afgelopen drie jaar heeft opgedaan en de gedachte dat een nummer één positie in een markt die nog in ontwikkeling is, drie grote voordelen kent:
1. De standaard in de markt: met het marktleiderschap in een groeimarkt, kan een merk de standaard worden in de desbetreffende categorie. Hiermee worden de kaders gezet voor bestaande spelers en eventuele nieuwe toetreders. IedereenEHBO, die als eerste EHBO-aanbieder een blended learning product succesvol in de markt wist te zetten, is hier een goed voorbeeld van.
2. Merk wordt synoniem met productcategorie: als marktleider in een groeimarkt wordt de kans vergroot dat een merk synoniem wordt met de productcategorie. Squla, dat zich als eerste richtte op e-learning voor kinderen, werd door de in april 2013 gesloten samenwerking met RTL marktleider met 53,000 abonnees. Daarmee is het merk een autoriteit geworden in de categorie e-learning voor kinderen en altijd top-of-mind bij consumenten die zich op deze markt begeven.
3. Schaalvergroting: het marktleiderschap vergemakkelijkt de weg naar een tipping point. Couverts is hier een goed voorbeeld van. Dankzij een innovatieve productpropositie en de constante doorontwikkeling van het reserveringssysteem loopt Couverts aan kop in het aantal real time te reserveren restaurants. Door het vergrote aanbod en de groei van kwalitatieve restaurants die naar Couverts overstapten in 2013 steeg het aantal reserveringen via Couverts kanalen, app en (mobiele) website met 150%.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.