Legendarische slogan Specsavers krijgt Nederlandse reboot

‘Was nou maar naar Specsavers gegaan…’ wie kent de alom bekende slagzin niet? Echter, hoewel de 20-jaar oude slogan een alledaags begrip is geworden, heeft Specsavers de afgelopen drie jaar geen nieuwe campagnes binnen deze positionering gemaakt. Maar deze pauze is nu voorbij: de slogan keert eindelijk terug naar Nederland met een moderne upgrade. Ditmaal speciaal gelokaliseerd voor de Noord-Europese markt, met meer ingebouwde aanbiedingen en een belangrijke rol weggelegd voor social media. De nieuwe commercials zijn vanaf nu op tv te zien.
Noord-Europees jasje
De bekende slogan keert terug op tv en op de social media kanalen van Specsavers, waarbij deze ditmaal voor het eerst op maat gemaakt is voor de Noord-Europese markt. Oorspronkelijk is de ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’ slogan ontwikkeld voor de Engelse markt, waarna deze werd overgenomen door andere landen. De nieuwe campagne is echter gepersonaliseerd voor Noord-Europa om een betere culturele fit te garanderen. Zowel op gebied van de cast, locatie en styling, als op het gebied van regionale humor is de campagne nu custom-made.
Pia Niemann, Marketing Director voor Specsavers Noord-Europa, licht toe: “Onze communicatie heeft al een tijdje een duidelijke focus op onze aanbiedingen, maar we hebben hierbij weinig gedaan aan merkondersteuning. Het is daarom tijd om ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’ opnieuw te activeren – maar wel met een meer eigentijdse, regionale interpretatie. Dit gaat ons niet alleen helpen bij het communiceren van onze commerciële aanbiedingen, maar vooral bij het voortbouwen op de sympathie van het Specsavers merk.”
Aanbiedingen als oplossing
In voorgaande Engelse edities ging elk verhaal om een ongelukkige situatie waarin je terecht kunt komen als je niet scherp ziet. In de nieuwe, regionale campagnes wordt in de storytelling een concrete aanbieding van Specsavers als oplossing geïntegreerd. Op deze manier wordt het consumentenvoordeel direct gekoppeld aan een grappig verhaal.
“Met deze nieuwe campagne roepen we direct op tot een call to action, welke duidelijk zichtbaar is voor de consument. Waar we eerst ‘Was nou maar’ toepassen als een knipoog aan het einde van de reclame, gebruiken we deze keer echte aanbiedingen om het verhaal te onderbouwen met een duidelijke reden waarom de hoofdpersoon naar Specsavers had moeten gaan,” aldus Niemann.
Tv is nog steeds essentieel – maar social media is key
Hoewel de campagne haar oorsprong in televisie vindt, ziet deze voor de eigentijdse upgrade ook een prominente rol voor social media weggelegd.
Niemann legt uit: “Tv is nog steeds essentieel om consumenten te activeren en om als merk top of mind te blijven. Daarom hebben we een reeks nieuwe tv-commercials voor de reboot geproduceerd. Echter, ook social media is tegenwoordig key om het publiek erbij te betrekken. Hoewel de slagzin ‘Was nou maar’ zelf ouder is dan de reguliere social media, leent het concept zich uitstekend om hier op digitale media op een creatieve manier mee aan de haal te gaan. Overal in Noord-Europa zien we dat social media gebruikers op verrassende en humoristische manieren bezig zijn met onze geliefde ‘catchphrase’ en er hun eigen interpretaties aan geven. We vinden het heel fijn dat we op deze manier nog persoonlijker betrokken zijn bij onze consument.”
De nieuwe ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’ campagne is vanaf nu op de Nederlandse televisie te zien en op de social media kanalen van Specsavers te volgen.
– Einde persbericht –
Over Specsavers
Specsavers is een snel groeiende retailketen die 142 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken.
Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog-en hoorzorg en haar positie verder versterken. Alle opticiens en optometristen die werkzaam zijn bij Specsavers hebben een externe optiekopleiding afgerond. Tevens zijn alle audiciens StAr (Stichting Audicienregister) geregistreerd, waarmee kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsinrichting is gewaarborgd.
Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van goede doelen met een lokaal karakter.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.