Quizduel: “Nederlanders niet goed in kunst, boeken en muziek”

‘Lichaam & Geest’, ‘Media & Entertainment’ en ‘Eten & Drinken’ favoriete categorieën in trivia-app Quizduel
Stockholm, 29 april 2014 – Mobiele quiz-app Quizduel laat zien dat Nederlanders minder kennis hebben van de thema’s ‘Kunst & Cultuur’, ‘Boeken & Woorden’ en ‘Muziek & Hits’. Duitsers zijn eveneens minder goed in deze onderwerpen, terwijl de Amerikanen slecht scoren in de categorie ‘Sport’ en de Engelsen in de categorie ‘Geld & Macht’. Dit blijkt uit een vergelijking van vijf landen (VS, Duitsland, Engeland, Italië en Nederland) waar de uit Zweden afkomstige app beschikbaar is. Sinds tien maanden is de app beschikbaar in Nederland en is inmiddels 379.000 keer gedownload. De mobiele quiz-app geeft de gebruiker de mogelijkheid zijn kennis te testen. Kennissen, Facebook-vrienden en volstrekt onbekenden kunnen worden uitgedaagd. In een duel kiest men uit vragen in 20 categorieën.
Culturele verschillen
Tussen de landen waarin dit spel wordt gespeeld zijn verschillen te zien in voorkeur voor onderwerpen en kennisniveau van de spelers binnen de diverse beschikbare categorieën. Zo blijkt dat in de geanalyseerde landen de favoriete thema’s niet per definitie de categorieën zijn waarin qua kennisniveau het beste wordt gescoord.
Vragen over ‘Lichaam & Geest’ worden in alle landen het beste beantwoord. Amerikanen en Engelsen scoren daarnaast veel punten bij vragen over ‘Film & Cinema’, terwijl de Duitsers en Italianen het beter doen in de wetenschappelijke categorieën. Naast ‘Lichaam & Geest’ zijn Nederlanders het beste in de thema’s ‘Media & Entertainment’ en ‘Eten & Drinken’.
“Het is interessant om te zien welke invloed verschillende culturen hebben op de categorieën welke populair zijn in verschillende landen. In de VS en Engeland zijn tv-series en films het meest populair, terwijl Nederlanders meer geïnteresseerd zijn in voeding en geneeskunde.“, aldus Robert Willstedt, CEO van FEOmedia. “Wij zien dat naarmate de app langer beschikbaar is in een land, het percentage goed beantwoorde vragen ook hoger ligt. Daarmee durf ik de conclusie te trekken dat je wel degelijk slimmer wordt van het spelen van Quizduel. Tegelijkertijd is het natuurlijk een leuk tijdverdrijf.”
Lokale content maakt het verschil
Quizduel is een app van de Stockholmse ontwikkelaar FEO Media en is na het eigen landelijke succes sinds 2013 gelanceerd in tien andere landen. De app is wereldwijd al meer dan 30 miljoen keer gedownload. 40% van de gebruikers is na een maand nog steeds actief.
Door de grote hoeveelheid en diversiteit in vragen biedt Quizduel entertainment voor alle type spelers. De app verlangt niet van je dat je je spel in één keer uitspeelt, waardoor het ook een ideaal tijdverdrijf is in de rij bij de kassa of in het openbaar vervoer. Quizduel blijft ook voor de fanatieke spelers uitdaging bieden vanwege het progressieve puntensysteem. Hierdoor speel je altijd tegen de beste tegenstanders. Quizduel-spelers kunnen via de app de topscores van Nederland zien en gebruikers van de premium versie van de app kunnen daarnaast ook hun eigen statistieken bekijken.
Voorliefde voor trivia-spellen
Quizduel is tot stand gekomen vanuit een voorliefde voor trivia-spellen van de ontwikkelaars. De vragen zijn afkomstig van de eigen kennis waarover het team beschikt. Anders dan andere, gelijksoortige apps, is Quizduel voor elk land volledig gelokaliseerd. Zowel de app als ruim 25.000 vragen zijn naar het Nederlands vertaald. Er zijn ruim 5000 vragen die specifiek over de Nederlandse cultuur en gebruiken gaan. Gebruikers kunnen feedback geven en hun eigen vragen bedenken en indienen binnen de app. Deze manier van crowdsourcing draagt bij aan de kwaliteit en ontwikkeling van Quizduel.
100.000 actieve gebruikers in Nederland
Quizduel heeft momenteel 100.000 actieve gebruikers in Nederland en kan gratis worden gedownload in de App Store, Windows Phone Store en Google Play. Quizduel PREMIUM kan in-app worden aangeschaft voor €2,69 en biedt de gebruiker onder andere de mogelijkheid om een eigen avatar te creëren, het kleurenschema te veranderen en statistieken te bekijken.
Reviews
Pers kan contact opnemen via quizduel(at)whizpr.nl voor een upgrade naar Quizduel PREMIUM.
———–
Over Quizduel
De app Quizduel is in 2012 in Zweden gelanceerd en na landelijk groots succes sinds 2013 gelanceerd in tien andere landen. De mobiele quiz-app bevat ruim 25.000 verschillende vragen, is wereldwijd ruim 30 miljoen keer gedownload en geeft de gebruiker de mogelijkheid zijn kennis te testen. Kennissen, Facebook-vrienden en volstrekt onbekenden kunnen worden uitgedaagd. In een duel kiest men uit vragen in 20 categorieën. De app wordt dagelijks uitgebreid met zo’n 200 nieuwe vragen. Deze komen onder andere tot stand door middel van crowdsourcing.
Quizduel is een product van de Stockholmse ontwikkelaar FEO Media. Het onafhankelijke Zweedse bedrijf wordt gerund door vier jonge ondernemers en is gegroeid op basis van eigen middelen. De ontwikkeling van nieuwe apps wordt gerealiseerd zonder externe financiering.
Meer informatie
Whizpr, PR-bureau Quizduel
Daphne Groenhard, Willemijn Vader
quizduel(at)whizpr.nl
0317-410 483
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.