Hoofddorp, 6 mei 2014 – Na ruim anderhalf jaar als een consumentenbank te hebben geopereerd, gaat online bank Knab vanaf vandaag ook de zakelijk markt op. Knab Zakelijk is ingericht op de specifieke behoeften van zzp’ers en kleine ondernemingen. De nieuwe rekening is ontdaan van overbodige extra’s en biedt tools voor ondernemers om geld slim te beheren. De behoefte hieraan wordt onderstreept door onderzoek van Direct Research onder 500 zzp’ers in opdracht van Knab. Negen op de tien ondernemers (89%) vindt zijn bank niet proactief meedenken over manieren waarop meer rendement kan worden behaald. Ook geeft één op de drie zzp’ers (31%) aan met hun huidige zakelijke rekening voor overbodige diensten te betalen.
Zzp’er laat geld liggen
Johan Marrink, oprichter van Stichting ZZP Nederland: “Zzp’ers worden in Nederland gedwongen een zakelijke rekening te openen bij een bank. Opvallend is dat zzp’ers op hun zakelijke rekening een veel lagere rente ontvangen dan op hun privé rekening. Terwijl het juist zo belangrijk is zaken en privé te scheiden. Blijkbaar is een euro op een privérekening meer waard dan op een zakelijke rekening. Als belangenbehartiger van Nederlandse zzp’ers vind ik het goed dat een bank als Knab, die voldoet aan het depositogarantiestelsel, een stap zet om deze scheve behandeling aan te pakken. Het was hoog tijd voor een nieuwe bank waar zzp’ers terechtkunnen”.
Gemak voor ondernemers
Eén op de drie zzp’ers betaalt voor meer diensten bij hun huidige zakelijke rekening dan dat hij of zij nodig acht. Deze overbodige diensten heeft Knab weggelaten in zijn zakelijke rekening. Daarnaast haalt Knab Zakelijk meer uit het geld van ondernemers, vertelt oprichter en CEO van Knab, René Frijters. “In Nederland laten bijna 280.000 zzp’ers bijvoorbeeld een onnodig hoog saldo op hun betaalrekening staan, waardoor ze veel rente-inkomsten mislopen. Wij wijzen klanten daar proactief op en komen met een gerichte oplossing. Zo kan door automatisch een te hoog saldo naar een spaarrekening over te boeken meer rendement behaald worden.
Vertrouwen in banken
Ruim een kwart (26%) van de zzp’ers voelt zich niet serieus genomen door zijn bank. “Dat is natuurlijk uiterst onwenselijk”, zegt Frijters. “Een bank hoort een instelling en partner te zijn waar je als ondernemer of particulier 100 procent op kunt bouwen. Dat betekent voor ons in ieder geval dat je de klant wilt begrijpen en proactief meedenkt.”
Over Knab
Knab, opgericht in 2012, opereert volledig online en heeft geen filialen. In plaats daarvan kunnen klanten van acht uur ‘s ochtends tot tien uur ‘s avonds met hun vragen terecht bij de
servicedesk, zowel telefonisch als online. Knab wil een wereld creëren waarin mensen weer zélf grip hebben op hun geld en inzicht krijgen in hun financiële toekomst. Knab wijst klanten proactief op financieel voordeel, ook wanneer dat bij een andere bank dan Knab is. Met gebruik van innovatieve technologieën en slimme digitale tools stelt Knab klanten in staat meer uit hun geld te halen. Knab is onderdeel van Aegon Bank N.V.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.