Sentinels lanceert real time monitoring oplossing voor effectievere witwasbestrijding

Sentinels lanceert real time monitoring oplossing voor effectievere witwasbestrijding
Marktleider Sentinels ziet uitdagingen bij witwasbestrijding groeien en lanceert een volledig nieuwe transactiemonitoring oplossing die klantrisicobeoordeling verdiept en criminele transacties zeer nauwkeurig en real time detecteert waardoor de efficiëntie van compliance teams wordt verhoogd en de kosten lager worden.
Amsterdam, 18 januari 2023 – Sentinels, een Fenergo-onderneming en Europa’s toonaangevende specialist op het gebied van intelligente transactiemonitoring en klantrisicobeheer, lanceert met het oog de steeds strengere anti-witwasregelgeving een volledig nieuwe platformoplossing voor transactiemonitoring. De SaaS-oplossing is ontworpen om financiële instellingen te helpen financiële criminaliteit sneller – in sommige gevallen nog voor de transactie is afgerond – en nauwkeuriger dan ooit tevoren op te sporen en te elimineren.
In een markt die wordt gekenmerkt door groeiende transactievolumes, stijgende nalevingskosten en steeds strengere regelgeving, helpt Sentinels betaalinstellingen (PSP’s), banken en andere financiële instellingen om veranderingen in de anti-witwasregelgeving voor te blijven. Gebruikers van de oplossing besteden tot wel 55% minder tijd aan hun onderzoeksplicht en 25% minder aan foutieve transactiewaarschuwingen.
Christian Roberts, Chief Product Officer, Sentinels: “Een van de belangrijkste uitdagingen voor compliance teams is hun beperkte capaciteit om de belangrijkste risicobronnen te identificeren en vervolgens te beheren. Het nieuwe Sentinels platform breidt deze capaciteit aanzienlijk uit door deze teams in staat te stellen op maat gemaakte risico scenario’s te creëren én te testen zonder de real-time detectie-engine van het platform te onderbreken. Het opent ook de deur voor AI en machine learning-algoritmen die risico’s verder kunnen verminderen door bijvoorbeeld patronen te analyseren en verbeteringen voor te stellen.”
Cloudoplossing: sneller en goedkoper
Met de nieuwe oplossing is Sentinels overgestapt op een schaalbaar, krachtig AWS cloudgebaseerd platform om het hoge ontwikkelingstempo vast te houden en continue verbeteringen uit te rollen zonder de monitoringsactiviteiten van gebruikers te verstoren. De dynamisch schaalbare computercapaciteit die door AWS mogelijk wordt gemaakt, stelt Sentinels-gebruikers daarnaast in staat om in real time krachtige risico scenario’s te creëren en uit te voeren, met consistente nauwkeurigheid, waardoor potentiële verdachte en criminele activiteiten snel gedetecteerd en onderzocht kunnen worden.
Ibrahim En-nali, Chief Technical Officer, Sentinels merkt op: “De real-time detectiecapaciteit van het nieuwe platform helpt onze klanten om meer financiële risicogebieden aan te pakken door onmiddellijke analyse van transacties te bieden. Dit stelt onze klanten in staat om verdachte transacties proactief te blokkeren om zo verdere risico’s te voorkomen. De schaalbaarheid van onze SaaS-architectuur stelt Sentinels-klanten bovendien in staat om hun transactievolumes te laten groeien, ongehinderd door de technologieën die ze gebruiken om risico’s te bewaken, te beheren en te beperken.”
Maria Adele Di Comite, Research Director, IDC Financial Insights Corporate and Retail Banking zegt het volgende: “Banken bevinden zich in de bevoorrechte positie dat ze bij kunnen dragen aan het maatschappelijk welzijn door financiële criminaliteit te bestrijden. Toezichthouders vragen daarom steun aan het bankwezen en leggen hoge boetes op aan organisaties die niet voldoen aan de eisen om financiële criminaliteit te bestrijden. De inspanningen van banken zijn tweeledig: ze moeten bijdragen aan het opsporen en bestrijden van financiële criminaliteit, terwijl ze tegelijkertijd voldoen aan de verwachtingen van een perfecte klantervaring. Ze moeten dus mogelijke criminele transacties op de meest efficiënte manier opsporen door snelle en soepele detectietools en -processen in te zetten. Dat is de onderliggende reden die 33% van de Europese banken ertoe bracht om in 2022 extra investeringen in AI en machine learning te plannen, efficiënte geautomatiseerde screeningprocessen te implementeren, de frictie in de klantervaring te minimaliseren en de operationele efficiëntie te verbeteren door het aantal valse meldingen te verminderen. De relevantie van AI en machine learning, samen met investeringen in data en analyse, zal naar verwachting in 2023 toenemen om de steeds toenemende zorgen over beveiliging, risico’s en compliance aan te pakken.”
In slechts drie jaar tijd is het klantenbestand van Sentinels gegroeid van één klant – de toonaangevende Nederlandse PSP, Mollie – naar 25 financiële instellingen in heel Europa, waaronder Brand New Day, Paystrax, Kevin, Ping Payments, B4B Payments en Rebellion Pay.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.