Cowboy racet met 1,57 miljoen euro voorbij crowdfunding doel in populairste mobiliteitscrowdfund van het jaar

Brussel, 28 april 2023 – Cowboy, ’s werelds meest geconnecteerde e-bike, heeft in tien dagen tijd €1.571.960,- opgehaald via het crowdfundingplatform Crowdcube. Het oorspronkelijke doel van €1.000.000,- werd in minder dan 48 uur bereikt. Met de steun zet Cowboy verder in op rentabiliteit en het ontwikkelen van baanbrekende innovaties om later dit jaar te onthullen.
De deelnemers aan de kapitaalronde zijn afkomstig uit 41 landen, waarbij het meeste geld opgehaald is in België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Meer dan de helft van alle investeerders was tussen de 31 en 50 jaar en een vijfde van de investeerders behoort tot de jongere leeftijdscategorie van 18-30 jaar.
“Sinds onze laatste crowdfund is de wereldwijde economische situatie aanzienlijk veranderd en toch hebben we ons doel in minder dan 48 uur bereikt. We verwelkomden 1338 investeerders wereldwijd en onze verwachtingen werden volledig overtroffen.” Adrien Roose, medeoprichter en CEO.
“Onze dank gaat uit naar de loyale fans in Nederland die ons steunen in onze missie om een betere fiets te ontwikkelen, een beter individu te creëren en een betere wereld achter te laten. Met de steun van onze investeerders zetten we verder in op rentabiliteit terwijl we baanbrekende innovaties ontwikkelen die we later dit later dit jaar onthullen.”
Ondersteuning nieuwe hardware
‘In 2022 behaalde Cowboy €41m omzet en 2,7 keer jaar-op-jaar groei en keerde terug naar het niveau van de brutomarge van voor de pandemie. Deze financiering ondersteunt de nieuwste hardware- en softwareontwikkeling van het bedrijf en de investering in kwaliteit en klantenservice.
“Cowboy heeft opnieuw de kracht van het bedrijf en haar producten aangetoond. Hun succesvolle fondsenwervingscampagne, met een indrukwekkende 1.338 investeerders en meer dan 1,5 miljoen euro ophaling, is het bewijs van hun uitzonderlijke leiderschap en toewijding. We zijn vereerd om met zo’n buitengewoon team samen te werken en feliciteren hen van harte met hun voortdurende succes.” Matt Cooper, CEO, Crowdcube
Cowboy heeft de manier waarop mensen denken over e-bikes veranderd door te innoveren. Dit door het creëren van de ultieme volledig automatische fietservaring. Cowboy’s software expertise heeft, met zijn AdaptivePower, crash detection en anti-diefstalbescherming vooruitgang mogelijk gemaakt op het gebied van veiligheid en diefstal. Cowboy werd ook de eerste e-bike fabrikant die in december vorig jaar de B-corp status verkreeg.
De bekroonde e-bikes van Cowboy, volgens Time Magazine een van de beste uitvindingen van 2022, combineren hardware en software naadloos. Met meer dan 50.000 verkochte fietsen, voltooit hun wereldwijde gemeenschap meer dan 1 miljoen ritten per maand, waardoor tot nu toe in totaal 8,2 miljoen ton CO2 is bespaard.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.