Ruim 5 miljard berichten overspoelen mediaconsument dagelijks

Met dagelijks ruim 5 miljard nieuwe berichten in de media heb je ruim 250 miljoen uur nodig om alles door te nemen. Naast de constante angst om iets te missen, leeft bij bedrijven de behoefte om inzichten te halen uit deze big data. De vraag naar relevantie en interpretatie groeit. Media monitoring bureau Clipit, van origine gericht op online en social media, ontwikkelt een innovatief concept voor een media-aanbod op maat voor zowel internet, print media en radio & TV.
“Wij zien een groeiende vraag naar een compleet media overzicht. Naast online en social media willen PR en communicatieprofessionals ook inzicht in hoe je als merk of organisatie wordt genoemd in print media, radio & TV en ook de internationale media. Wij bieden daarom inzicht in het complete medialandschap. Op innovatieve wijze scannen wij alle media en brengen relevante berichten samen in één overzicht”, aldus Rinske Willemsen, directeur van Clipit.
Radio & TV met unieke spraakherkenningstechnologie
Uitzendingen op radio & TV worden automatisch gemonitord met behulp van de recent door Media Distillery ontwikkelde audio en video analyse technologie. Ook TNO heeft hieraan bijgedragen. “Studenten die TV- en radioprogramma’s beluisteren en handmatig van herkenning voorzien, kunnen op zoek naar een nieuwe bijbaan. Door spraak om te zetten naar tekst en geavanceerde beeldherkenningssoftware kunnen wij sneller en schaalbaar aangeven wanneer je als merk op TV of radio wordt vermeld”, aldus Joost de Wit, oprichter van Media Distillery.
Print media in digitale weergave
Landelijke kranten, regionale dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huis-bladen worden gedigitaliseerd uitgelezen. Een bericht dat voldoet aan de zoekopdracht wordt weergegeven in de Clipit Portal. Met een doorlink naar de online versie van het print media artikel. In deze weergave is ook de context van het artikel te zien.
Alle berichten in één overzicht
In combinatie met de bestaande booleantechniek van media monitoring tool Clipit, kan het bureau tot in detail het juiste artikel uit de dagelijkse stroom van al die berichten filteren. Daardoor ontvangt de gebruiker alleen die informatie die voor hem relevant is. Met sentiment en PR-waarde analyses voorziet de tool tevens in een interpretatie van de inhoud. Niet langer een slachtoffer van information overload, maar je voordeel doen met de schat aan informatie die beschikbaar is.
Het complete aanbod van online & social media, print media, radio & TV en internationale online media monitoring van Clipit is beschikbaar vanaf 28 oktober 2014.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.