Klantrede 2015: verbinden of verliezen

Woerden – Op woensdagmiddag 10 december hebben meer dan 20 professionals, allen helden op het gebied van klantgericht ondernemen, hun krachten gebundeld om de klantrede 2015 op te stellen. Verkoop-, marketing- , HR-, hospitality en mediaexperts hadden vooraf de belangrijkste trends binnen hun ervaringsgebied ingebracht, welke uiteindelijk samenkwamen in dit document. Het is daarmee een heldere samenvatting van de belangrijkste uitdagingen waar het Nederlandse bedrijfsleven in 2015 voor staat om klanten te vinden, te betrekken en te behouden.
De opening van de klantrede (“Beste Klantgenoten”) was illustratief voor deze eerste bijeenkomst van H3ROES in klantgericht ondernemen. Dat onze samenleving fundamenteel in verandering is, is evident. Het effect is een andere verhouding tussen klanten, medewerkers, organisaties en de maatschappij. Dit verlangt van bedrijven en organisaties een andere manier van denken en doen zodat zij hun klanten optimaal kunnen (blijven) bedienen.
Gedreven vanuit een nieuw bewustzijn stellen we natuurlijk de mens centraal. Bij zowel de keuzes die we moeten maken voor het bereiken en bedienen van onze klanten, als bij het faciliteren en ontwikkelen van onze medewerkers. Samenwerken is een vorm van erkenning dat je ertoe doet. Het is een sociale bezigheid, een ruilproces waarin geld een ondergeschikte rol speelt. Dat wordt natuurlijk gevoed door de onstuitbare ontwikkeling van technologie.
Technologie gaat echter niet over systemen en verbindt geen computers maar verbindt ons als mensen in onze verschillende rollen als klanten en als medewerkers. De intelligente toepassingen van ICT en data zullen mens en maatschappij meer voordelen bieden dan bedreigen. Er ontstaat transparantie van ons doen en laten. We ontwikkelen meer oog voor de totale mens en er zal steeds meer belang gehecht worden aan de informele, sterke banden tussen medewerkers en klanten en hun diverse talenten.
Medewerkers, of zij in loondienst zijn of ondernemer, handelen steeds meer als zelfstandige professionals, vanuit persoonlijk leiderschap. Dat vraagt van leiders binnen organisaties, maar ook van bestuurders in het publieke domein, om verbindend en dienend leiderschap. Zij moeten niet vervallen in controle en sturingsdrang. Geef mensen richting en ruimte om hen waarde te laten toevoegen in steeds minder strak omschreven rollen en functies.
Acceptatie van dit alles is geen keuze. De uitdaging voor organisaties is om pro-activiteit te tonen, spontaan de klant tegemoet te treden en niveaus van kwaliteit te bieden als nooit tevoren. Daarvoor zullen zij klanten een serieuze plek in hun business model moeten durven geven.
Over De Klantrede 2015
De Klantrede 2015 is een initiatief van De Coöperatieve H3ROES u.a.
De Klantrede is ontstaan op de middag van 10 december in Kasteel Woerden. Ter voorbereiding is aan ruim 20 professionals met elk een eigen achtergrond in klantgerichtheid gevraagd trends te signaleren in hun vakgebied. Deze trends (103 in getal) zijn collectief gecategoriseerd tot 5 leidende thema’s. Deze zijn in een interactief debat verscherpt en uitgewerkt. Tot slot is er door H3ROES een integrale Klantrede van geschreven, die dezelfde middag is voorgedragen aan de co-creërende professionals.
Over H3ROES
H3ROES is een coöperatieve vereniging van professionals die samen de ambitie hebben om Nederland klantgerichter maken. Het zijn specialisten, op gebieden die sterk met klantgericht ondernemen te maken hebben, zoals onder meer marketing, sales, HR, leiderschap, en ICT. H3ROES hebben elk hun alter ego. Zoals Clark Kent hebben ze hun dagelijkse identiteit waarmee zij voor het merendeel van de wereld gekend zijn. Daarnaast zijn zij echter structureel aan elkaar verbonden in de coöperatie, waar zij hun kennis en ervaring delen en verrijken. Van H3ROES mag u dus verwachten dat ze elkaar perfect aanvullen en alleen het einddoel voor ogen hebben: uw organisatie succesvol naar de ‘next level’ in klantgerichtheid helpen. Daartoe werken wij vanuit ieders unieke kennis en competenties samen om altijd aantoonbare impact te realiseren in Hart, Hoofd en Handen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.