Industry Wire

E-marketingexpert Cor Molenaar geeft masterclass ‘Kijken, kijken, anders kopen’

Cor Molenaar, onder andere hoogleraar e-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, geeft woensdag 11 februari de masterclass ‘Kijken, kijken, anders kopen’ aan studenten van de opleiding Business Studies en Small Business & Retail Management van Hogeschool Inholland Diemen. De masterclass is een van de manieren om studenten kennis te laten maken met de veranderende wereld van de retail.

De masterclass ‘Kijken, kijken, anders kopen’ komt voort uit het gelijknamige nieuwe boek van Cor Molenaar. In dit boek gaat Molenaar in op vragen als: Waarom kopen wij steeds minder in de winkel? Waarom besteden wij ons geld wel aan nieuwe gadgets als smartphones, apps en internet, maar niet meer aan dure kleding of dure vakanties? Waarom wordt er alleen maar naar problemen gekeken en niet naar de oorzaken van verandering?

Molenaar neemt tijdens de masterclass de studenten mee in het gedrag van de consument en hoe dit in de toekomst nog meer zal veranderen. “Nieuwe generaties kopen anders, leven anders en maken andere keuzes. Internet laat consumenten op een andere manier denken en het gedrag van de consument is veranderd. Klant en markt zullen er in de nabije toekomst heel anders uit gaan zien”, legt Molenaar uit. “De klant zal zich anders oriënteren en anders gaan kopen, waardoor het koopproces verandert. Willen organisaties overleven, dan moeten ze aanpassingen doorvoeren in hun marketing, aanbod, flexibiliteit, logistieke processen  en financiële modellen. Aan deze studenten de taak hier vorm aan te geven.”

Business Studies

De opleiding Business Studies van Hogeschool Inholland speelt in op de vraag van het bedrijfsleven naar breed opgeleide mensen met een specialisme. Een student van de opleiding Business Studies is straks in staat om te schakelen tussen de verschillende takken van sport in een onderneming. Of het nu gaat om marketing, ondernemen, management, financiën, HRM of logistiek. De student leert het gedrag van consumenten te analyseren en vervolgens in te spelen op de behoeftes van de consument. “De actuele voorbeelden waar Cor Molenaar alles over kan vertellen, zorgen ervoor dat studenten anders gaan denken”, vertelt Luuk van Leeuwen, docent Business Studies van Hogeschool Inholland.

Cor Molenaar

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk). Daarnaast is hij hoogleraar eMarketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Tevens is hij onder andere jurylid van de NIMA Jaarprijs en lid van het examencollege van NIMA. Hij is auteur van een aantal boeken waaronder ‘Internet overleven’, ‘(e)marketing’, ‘Het nieuwe winkelen’, ‘Het einde van winkels?’, ‘Red de winkel!’ en dan nu ook ‘Kijken, kijken, anders kopen’.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht