Industry Wire

E-commerce sector derft omzet door slecht presterende websites

Hoofddorp, 16 februari 2015 – Het aantal online verkopen zou aanzienlijk hoger kunnen liggen als retail en e-commerce bedrijven echt werk gaan maken van het verbeteren van de online veiligheid en snelheid van hun websites. Dit blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Dyn, specialist in internet performance in de cloud. Verder blijkt dat 50 procent van de ondervraagde consumenten in Nederland bij voorkeur winkelt in fysieke winkels, terwijl meer dan 50 procent van de consumenten in China en India liever online winkelt. Het onderzoek naar online shopping werd in elf landen uitgevoerd. Meer dan 90 procent van de consumenten in deze landen doet tenminste 25 procent van hun aankopen online. In het geval van een trage website zijn Nederlandse consumenten het minst vergevingsgezind: slechts 17 procent probeert het nog een keer.

Tenminste 85 procent van de consumenten wereldwijd verwacht in 2015 net zoveel of meer online aankopen te doen dan in 2014 en 56 procent is er van overtuigd meer online te gaan kopen. Dit ligt in lijn met een grootschalig onderzoek van Forrester dat voorspelt dat van 2013 tot 2018 de online-retail verkopen met twaalf procent zullen stijgen. Het aantal Europeanen dat online aankopen doet, stijgt van 65 procent in 2013 naar 75 procent in 2018. Dit komt door een combinatie van het veranderend koopgedrag van consumenten en verbeterde e-commerce ervaringen. Daarnaast is het voor consumenten makkelijker om online aankopen te doen, omdat ze veel sneller en vaker online zijn dankzij al hun devices: pc, laptop, mobiele telefoon en tablet. 

Consistente shopervaring

Meer dan 85 procent van de consumenten merkt een duidelijk verschil in hun ervaringen bij het winkelen in de fysieke winkel (in-store) dan wel bij winkelen online of via hun mobiele apparaten. De voorkeuren van de respondenten voor in-store versus online winkelen, uitgedrukt in percentages, ontlopen elkaar nauwelijks en bedragen respectievelijk 41,3 en 40,4 procent. De mobiele shopping ervaring speelt nog een bescheiden rol. Retailers die zorgen voor een consistente shopervaring en consumenten overal dezelfde informatie over hun producten bieden, ongeacht welk apparaat wordt geraadpleegd, kunnen er voor zorgen dat de mobiele shopping ervaring aan terrein wint.

Voorkeuren van consumenten zijn in de meeste landen gelijkmatig verdeeld als het gaat over de voorkeur voor online ten opzichte van in-store shopping ervaringen. Drie landen gaan tegen deze trend in, waaronder Nederland. Meer dan 50 procent van de Nederlandse consumenten verkiest in-store winkelen boven online winkelen.

Zorgen over veiligheid remmen groei

Retailers nemen vaak aan dat consumenten afzien van online aankopen omdat ze geen tijd meer hebben of van gedachten veranderen. De onderzoeksresultaten wijzen echter uit dat trage websites en zorgen over online veiligheid de belangrijkste redenen zijn om af te zien van een online aankoop voor 60 procent van de consumenten. In Nederland gaat dit op voor 78 procent van de consumenten.

E-commerce sector loopt omzet mis

De snelheid en prestaties van websites beïnvloeden het vertrouwen van meer dan 85 procent van de consumenten in retail- en e-commerce bedrijven. Zij verliezen dan ook omzet door slecht presterende websites. Ook lopen zij hierdoor het gevaar dat zij klanten niet voor langere tijd aan zich kunnen binden. Van de ondervraagden die het minste vertrouwen hebben in websites met trage prestaties, is slechts 65 procent bereid om een site een tweede kans te geven. Nederlandse consumenten zijn het minst vergevingsgezind. Slechts 17 procent zou een trage website opnieuw proberen te bereiken.

De top 3 tips van consumenten aan retail- en e-commerce bedrijven om de online shopping-ervaring te verbeteren:

1. Zorg voor een consistente shopervaring: 50.4 procent;

2. Help me sneller te vinden wat ik nodig heb: 47,7 procent;

3. Verbeter hoe de website eruitziet en ook het gebruikersgemak: 38,1 procent.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Dyn in januari 2015. Dyn ondervroeg wereldwijd meer dan 1400 consumenten uit 11 landen, waaronder de VS, China, India, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Singapore, Hong Kong, Maleisië, Israël, Nederland en Australië. Consumenten werden ondervraagd over hun online winkelervaringen en gevraagd om hun in-store shopping ervaringen met elkaar te vergelijken.

De whitepaper over de onderzoeksresultaten is hier te downloaden.

Over Dyn

Dyn helpt bedrijven met het verbeteren van hun internetprestaties. Met op de cloud gebaseerde oplossingen helpt Dyn bedrijven hun online infrastructuur zo te monitoren, te controleren en te optimaliseren dat dit resulteert in een superieure ervaring voor de eindgebruiker. Door een hoogwaardig wereldwijd netwerk en ongeëvenaarde, objectieve informatie over internetprestaties, garandeert Dyn dat het internetverkeer voortaan sneller, veiliger en betrouwbaarder verloopt.

Dyn is de toonaangevende Internet Performance-leverancier voor websites met de hoogste bezoekersaantallen wereldwijd zoals gemeten door de Alexa 500. Dyn zorgt voor klanttevredenheid, merkentrouw en een toename in omzet voor bedrijven van elke grootte, van start-ups tot aan de Global 2000. Kijk voor meer informatie: www.dyn.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht