Nieuwe startup Sparkbase lanceert eerste AI Sales Agent voor de Europese markt

Sparkbase kondigt vandaag haar officiële oprichting en de lancering van Cara aan, de eerste AI Sales Agent die speciaal is ontwikkeld voor bedrijven die operationeel zijn in Europa. Cara onderscheidt zich van andere AI Sales Agents doordat ze de culturele en taalkundige nuances herkent die essentieel zijn om zaken te doen in de gefragmenteerde Europese markt.
Cara onderscheidt zich van andere AI Sales Agents doordat ze culturele en taalkundige nuances herkent, waarbij het bouwen van relaties, het zorgvuldig plannen van contactmomenten, lange termijn communicatie en cultuurverschillen centraal staan. Terwijl het bij andere AI Sales Agents vaak draait om snelheid en volume, zoals het verzenden van veel generieke berichten in de hoop op respons, focust Cara op persoonlijke relaties en vertrouwen. Dit betekent dat Cara haar aanpak afstemt op de unieke waarden en gewoonten binnen elk bedrijf en elke regio. Zo hecht men in België bijvoorbeeld meer waarde aan hiërarchie en blijft de toon formeler, terwijl de communicatie in Nederland doorgaans informeel en direct is.
Daarnaast monitort en analyseert Cara realtime gegevens zoals social media profielen, bedrijfswebsites, bedrijfsinformatie, nieuwsberichten en B2B-databronnen en stuurt op basis daarvan relevante, gepersonaliseerde berichten. In tegenstelling tot AI Sales Agents, die vooral gericht zijn op het in grote volumes verzenden van verkoop-e-mails, stelt Cara gebruikers in staat om targets op het juiste moment te benaderen. Cara houdt daarbij automatisch rekening met timing en context. Bovendien herkent Cara wanneer een face-to-facegesprek of telefoongesprek de voorkeur heeft boven een e-mail of LinkedIn bericht. Vooral telefoongesprekken spelen in Europa een belangrijke rol bij het opbouwen van langdurige relaties. Door haar communicatie af te stemmen op deze subtiele verschillen, kan Cara effectiever en met meer begrip voor lokale voorkeuren opereren
Jan de Wulf, co-founder en CEO bij Sparkbase, zegt: “Met name in Europa wordt waarde gehecht aan warme introducties, zorgvuldig opgebouwde relaties en begrip voor culturele nuances. Amerikaanse AI-oplossingen voor sales en marketing komen vaak onpersoonlijk of zelfs spamachtig over. Ze zijn ontworpen om op grote schaal te werken en richten zich op het genereren van zoveel mogelijk leads met zo min mogelijk contactmomenten per lead. Vaak zijn deze oplossingen ingesteld om een campagneworkflow blind af te handelen, zonder rekening te houden met nuances. Cara functioneert daarentegen als een echte AI-agent die met een ‘doel’ werkt. Zij kan zelfstandig beslissen welke workflow nodig is om dat doel te bereiken, zoals het onderhouden van een bepaalde relatie of het herkennen van subtiele culturele signalen die de tone of voice bepalen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.