Industry Wire

Geplaatst door Sony

Sony lanceert XYN, een geïntegreerde software- en hardware oplossing

Sony kondigt vandaag de lancering aan van XYN, een geïntegreerde software- en hardwareoplossing ontworpen om de creatie van ruimtelijke content te ondersteunen. Door gebruik te maken van Sony’s unieke beeld-, sensor- en displaytechnologieën, legt XYN realistische objecten, menselijke bewegingen en achtergronden nauwkeurig vast en reproduceert deze in virtuele omgevingen voor de productie van 3D-computergraphics (CG). Dankzij ondersteuning van een breed scala aan externe tools biedt XYN flexibele workflows. Nu de samenkomst van de echte en virtuele wereld in een stroomversnelling komt en de vraag naar 3D-CG-producties in film, animatie, games en industrieel ontwerp blijft groeien, maakt XYN intuïtieve en efficiënte creatie van ruimtelijke content mogelijk voor een diverse groep makers.

Voor meer informatie, bezoek: https://xyn.sony.net/en/

Concept video: https://youtu.be/WPBmlGIiAOE

XYN Motion Studio

XYN Motion Studio is een pc-toepassing die verbinding ondersteunt met 12 “mocopi”-sensoren en gebruikmaakt van Sony’s eigen algoritmes voor automatische bewegingsinterpolatie en auto-taggingfuncties. Deze functies vergroten de creatieve mogelijkheden met bewegingsdata. De applicatie wordt eind maart 2025 beschikbaar gesteld.

Het mobiele motion-capture-systeem “mocopi” wordt al gebruikt door VTubers en gebruikers van Virtual Reality (VR)-sociale platforms, evenals door makers in game-, film- en animatieproductie. Het nieuwe XYN Motion Studio verbetert de nauwkeurigheid door verbinding met 12 sensoren via speciale ontvangers (professionele modus). Daarnaast biedt de applicatie nieuwe functies voor het bewerken van bewegingsdata, waardoor motion capture betaalbaarder en toegankelijker wordt voor makers in uiteenlopende genres.

XYN Spatial capture solution (Prototype)

​XYN’s spatial capture solution zet hoogwaardige, fotorealistische 3D-CG-assets van objecten en ruimtes uit de echte wereld om met behulp van beelden die zijn vastgelegd door spiegelloze camera’s en eigen algoritmes. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een prototype voor een mobiele applicatie die de opnameomstandigheden van de spiegelloze camera in real-time visualiseert. Dit zal de 3D-CG-productieworkflow voor films, games, virtuele producties en de metaverse stroomlijnen voor objecten zoals rekwisieten, items en ruimtelijke achtergronden.

“XYN Headset” (Prototype)

​De “XYN Headset” is een meeslepend systeem voor de creatie van ruimtelijke content, uitgerust met hoogwaardige 4K OLED microdisplays en een video-see-throughfunctie. Het zal verschillende 3D-productiesoftware ondersteunen, inclusief pre-visualisatie en 3D-karaktermodellering, niet alleen op het gebied van industrieel ontwerp, maar ook in de entertainmentsector. Een proof-of-concept experiment met het prototype is momenteel aan de gang bij Sony Pictures Animation.

XYN Headset (prototype)

XYN Headset (prototype)
Ervaar de wereld van XYN op de stand van Sony op CES 2025, die plaatsvindt in Las Vegas, VS van 7 tot 10 januari (lokale tijd in de VS).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht