Pega Predictable AI Agents maakt AI transparanter en betrouwbaarder voor gereguleerde sectoren

Pegasystems introduceert vijf nieuwe AI-agents onder de naam Pega Predictable AI™ Agents. Deze agents combineren de redeneringskracht van AI met de voorspelbaarheid van workflows, zodat organisaties veilig en gecontroleerd kunnen automatiseren.
De inzet van AI in sectoren als banken en verzekeraars wordt vaak afgeremd door terechte zorgen over ‘black box’-AI. AI-creativiteit is prima bij het bedenken van een reclamecampagne, maar bij het verwerken van een zorgclaim of het oplossen van een creditcardgeschil kan zelfs een kleine fout leiden tot miljoenen euro’s aan financiële schade, boetes, reputatieschade en menselijk leed. Daarom is er behoefte aan transparante, controleerbare AI-oplossingen die zich bewezen hebben in bedrijfskritische omgevingen.
“Te veel AI-oplossingen zijn naïef en onverantwoord – het zijn ‘black box’-experimenten die niet thuishoren in serieuze bedrijfsomgevingen”, aldus Alan Trefler, oprichter en CEO van Pega. “Met Pega Predictable AI-Agents brengen we controle, transparantie en betrouwbaarheid terug in AI.”
Pega Predictable AI Agents
Pega Predictable AI Agents zijn volledig geïntegreerd in het workflowplatform van Pega. Anders dan andere aanbieders, die vaak alleen een prompt-editor en een dashboard bieden, levert Pega een compleet systeem waarmee AI veilig en gecontroleerd wordt ingezet.
1. Design Agents – ontwerpen workflows, datamodellen en strategieën samen met menselijke experts op basis van natuurlijke taal. Ze zijn gebouwd op Pega Blueprint™, het AI-gedreven ontwerpplatform.
2. Conversation Agents – communiceren met klanten en medewerkers via meerdere kanalen zoals chat, e-mail en spraak, en voeren acties uit op basis van betrouwbare workflows in plaats van via losse prompts. Dankzij Pega Agent Experience™ API zijn deze agents direct te creëren vanuit Blueprint.
3. Automation Agents – voeren slimme taken uit zoals spraakherkenning, documentanalyse, data-extractie en samenvattingen. Ze zijn eenvoudig op te nemen in workflows en werken ook met externe systemen.
4. Knowledge Agents – leveren realtime inzichten op basis van gestructureerde en ongestructureerde data uit diverse bronnen en verrijken workflows automatisch met best practices via Pega Knowledge Buddy™.
5. Coach Agents – begeleiden medewerkers tijdens complexe workflows met realtime, contextuele ondersteuning via Pega Coach™.
“Organisaties zoeken naar manieren om AI in te zetten met maximale controle en transparantie”, zegt Kerim Akgonul, chief product officer bij Pega. “Met Predictable AI- Agents maken we AI schaalbaar én beheersbaar.”
Transparant, schaalbaar en veilig
Alle Pega Predictable AI-Agents zijn volledig geïntegreerd in het Pega-platform en worden ondersteund door organisatiebreed toegangsbeheer, case management en auditfuncties. De functies zijn op dit moment beschikbaar via Pega Blueprint en worden in Q3 2025 geïntegreerd in Pega Infinity™ ’25.
Bezoekers van PegaWorld® – van 1 t/m 3 juni in Las Vegas – kunnen de nieuwe AI-agents zelf ervaren tijdens interactieve demo’s.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.