Industry Wire

Geplaatst door Rosewood

Primeur: Rosewood introduceert eerste AI-dogfluencer in Nederland

Huisdierenmerk Rosewood lanceert de eerste AI-dogfluencer (in spé) van Nederland: een virtuele hond met een eigen stem, die op een speelse manier inzicht geeft in de belevingswereld van een viervoeter. De AI-hond komt tot leven via zijn eigen socialmediakanalen, waar hij op een laagdrempelige manier kennis en ervaringen deelt. Zo geeft hij hondeneigenaren en toekomstige baasjes onder andere tips hoe zij goed voor hun (toekomstige) hond kunnen zorgen.

De lancering speelt in op een herkenbare trend: tijdens én na de coronapandemie namen veel mensen een hond in huis, vaak spontaan en zonder precies te weten wat daar allemaal bij komt kijken. Rosewood wil met deze digitale innovatie op een eigentijdse manier inspelen op de groeiende behoefte aan praktische informatie.

“Met onze AI-dogfluencer willen we (toekomstige) hondeneigenaren op een leuke en laagdrempelige manier helpen om hun viervoeter beter te begrijpen”, zegt Lindsay Hubner, senior brandmanager van Rosewood.


Naamloze hond als symbool voor (h)erkenning

De AI-dogfluencer heeft bewust nog geen naam gekregen. Rosewood wil hiermee op een speelse manier aandacht vragen voor de duizenden asielhonden in Nederland die vaak anoniem en onzichtbaar wachten op een nieuw thuis. De naamloze status van de virtuele hond staat symbool voor dat gevoel van niet-gezien worden.

Om dit thema tastbaar te maken, roept Rosewood het publiek op om mee te denken over een passende naam voor de AI-dogfluencer. Die oproep ging van start met opvallende ‘vermist’-posters in Amsterdamse parken. Op de posters stond een onbekende hond met de tekst: “Help mij een naam te vinden. Scan de QR-code en denk mee.” De twist? Niet een echte hond werd gezocht, maar de naam voor Rosewoods virtuele viervoeter.

“Zonder naam ben je onzichtbaar – niet geroepen, niet gekozen”, aldus Hubner. “Dat geldt nu voor onze virtuele hond, maar ook voor honden in asielen die wachten op een tweede kans. Met deze ludieke activatie willen we dat gevoel tastbaar maken én laten zien hoe belangrijk herkenning en een eigen plek zijn.”

Later in de campagne betrekt Rosewood ook verschillende Nederlandse asielen bij het project, om op een positieve manier extra aandacht te vragen voor honden die nog wachten op een tweede kans.

De uiteindelijke naam van de AI-dogfluencer wordt binnenkort bekendgemaakt, gekozen uit de inzendingen van het publiek. Daarna blijft hij actief op TikTok en Instagram, waar hij het gesprek aangaat met baasjes en hondenliefhebbers uit heel Nederland.


Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht