Clarify en Ontwerpwerk ontwerpen merkfamilie voor 4 evenementen van de NAVO-top

AMSTERDAM, 18 juni 2025 – De bureaucombinatie Clarify-Ontwerpwerk is door de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie gevraagd om een familie van 4 stijlen voor de NAVO-top te ontwerpen. De top vindt plaats op 24 en 25 juni 2025 in Den Haag.
“Alle ogen zijn gericht op de aankomende NAVO-top. Verschuivende machtsblokken, een aanhoudende oorlog in Oekraïne en het Midden-Oosten en discussie over verhoging van defensie-uitgaven maken deze top belangrijker dan ooit. Voor ons als creatieve bureaucombinatie des te belangrijker om de top te voorzien van een krachtige branding”, aldus Menno Huisman, digital director bij Clarify.
NATO Summit
Tijdens de NATO Summit komen staatshoofden en regeringsleiders van NAVO-landen bijeen om belangrijke veiligheidskwesties te bespreken en beslissingen te nemen over het beleid van de NAVO. Hiervoor ontwierp Clarify-Ontwerpwerk het logo ‘Wings of Unity’, een combinatie van een windmolen en de Nederlandse kustlijn. Dit weerspiegelt de krachtige samenwerking en eenheid tussen de NAVO-bondgenoten om zaken in beweging te zetten.
NATO Public Forum
Het NATO Public Forum is een bijeenkomst voor het publiek, waarin discussie plaatsvindt over de onderwerpen van de top. Deze bijeenkomst is officieel onderdeel van iedere NAVO-top, maar wordt dit jaar medegeorganiseerd door verschillende Nederlandse denktanks. Daarom is dit evenement voorzien van een extra Nederlandse signatuur middels oranje lijnvoering in de verbindende grafische vormentaal en een vrijere toepassing van de NAVO-top stijl voor het grotere publiek.
NATO Summit Defence Industry Forum
Het NATO Summit Defence Industry Forum is een bijeenkomst voor ministers van defensie, experts en het bedrijfsleven over versterking en opschaling van de defensie-industrie. Als officiële toevoeging aan de NAVO-top met een eigen doel is er gekozen voor een sterke eigen identiteit met tegelijkertijd een duidelijke link naar de NAVO-top stijl. Het logo bestaat uit een oranje schild en label die zijn geconstrueerd uit de verbindende grafische vormentaal.
NAVO door Nederland
In aanloop naar de NAVO-top reist de NAVO door Nederland-tour langs verschillende steden in Nederland om in gesprek te gaan over nationale en internationale veiligheid. Clarify-Ontwerpwerk vertaalde de stijl van de NAVO-top naar een toegankelijke publieksstijl, waarin de kenmerkende kustlijn uit het logo vertaald is naar een windmolen. Dit beeld nodigt het publiek uit om mee te doen en na te denken over de inhoudelijke thema’s.
“Symboliek stond centraal bij het ontwerpen van de evenementstijlen. Bovendien moest de merkfamilie een duidelijke Nederlandse signatuur krijgen”, vertelt Marnix Dees, team lead design bij Ontwerpwerk. “Het resultaat is een sterke branding die alle evenementen en afzenders onlosmakelijk met elkaar verbindt, maar tegelijkertijd elk evenement een eigen karakter geeft.”
Clarify-Ontwerpwerk is ook verantwoordelijk voor al het benodigde communicatiemateriaal rondom de evenementen van de NAVO-top. Van logo-animaties en social media assets tot banieren, vlaggen en trambestickering.
Lees meer over de NAVO-top 2025 op https://www.rijksoverheid.nl/navo2025
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.