Groen licht voor overname RTL door DPG, maar onder voorwaarden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft toestemming voor de overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Wel moet DPG voldoen aan een uitgebreid pakket aan voorwaarden. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat de overname geen negatieve gevolgen heeft voor de mediapluriformiteit en nieuwsgebruikers toegang houden tot voldoende onafhankelijke nieuwsbronnen.
De ACM verwacht niet dat adverteerders na de overname geconfronteerd worden met prijsstijgingen. Zowel RTL als DPG bieden advertentieruimte aan, maar grotendeels via verschillende mediakanalen die niet direct met elkaar concurreren. RTL richt zich met name op televisie en online video, terwijl DPG sterk is in print en online display advertenties. Voor adverteerders blijven binnen elk mediakanaal meerdere alternatieven beschikbaar.
De toezichthouder heeft in haar beoordeling meegewogen dat de nieuwsvoorziening door de opkomst van sociale media sterk aan het veranderen is. Gelet op de strategie van het moederbedrijf van RTL is bovendien hoogst onzeker dat de huidige situatie blijft voortbestaan.
DPG en RTL zijn grote spelers op het gebied van de nieuwsvoorziening in Nederland. DPG geeft verschillende dagbladen uit, zoals het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Ook is DPG aanbieder van gratis online nieuws, onder meer via NU.nl. RTL Nederland heeft verschillende commerciële televisiezenders. Daarnaast biedt RTL de videostreamingsdienst Videoland aan. RTL is aanbieder van gratis nieuws via televisie, de website en de app van RTL Nieuws.
De ACM verbindt structurele voorwaarden aan de overname van RTL door DPG. Deze voorwaarden gelden voor onbepaalde tijd, ook als DPG of onderdelen daarvan in de toekomst door een andere partij worden overgenomen:
RTL Nieuws en NU.nl krijgen allebei als medeaandeelhouder een stichting met een prioriteitsaandeel. Deze stichtingen zullen de missie en identiteit van RTL Nieuws en NU.nl bewaken. Het prioriteitsaandeel geeft de stichtingen een vetorecht over de benoeming en het ontslag van de hoofdredacteur, het doorvoeren van wijzigingen aan de missie en identiteit en het beëindigen van het uitgeven/uitzenden van nieuws en verkopen van nieuwstitels.
Bestuurders van de stichtingen zijn onafhankelijk. Deze twee stichtingen zijn ook belast met het toezicht op een aantal voorwaarden die aan de overname zijn verbonden. Beide stichtingen verkrijgen voor hun taken voldoende financiering van DPG.
Daarnaast worden de rechten van Stichting Democratie en Media (SDM) – een aandeelhouder van DPG die zich sterk maakt voor goed functionerende, pluriforme journalistieke media – uitgebreid, zodat DPG geen enkele landelijke nieuwstitel kan verkopen of beëindigen zonder goedkeuring van SDM.
Het nieuws van RTL en NU.nl blijft vrij toegankelijk. Er mogen geen betaalmuren worden ingevoerd waardoor gratis online nieuws zou verdwijnen. RTL Nieuws en NU.nl blijven als afzonderlijke nieuwsmerken behouden. Beide nieuwssites zullen gemaakt blijven worden door aparte, onafhankelijke redacties die onderling geen content (inclusief video) en data zullen uitwisselen. RTL zal op haar app en website ook niet op structurele basis nieuwscontent overnemen van andere landelijke nieuwstitels van DPG. Zo blijft de eigen identiteit van RTL behouden.
DPG stelt verder een Handvest DPG Media op, waarmee alle bestuurders, commissarissen en huidige, toekomstige, directe en indirecte aandeelhouders van het DPG concern zich committeren aan belangrijke journalistieke principes. Dit handvest heeft als doel om de bestaande en toekomstige aandeelhouders (ook buitenlandse aandeelhouders) van DPG te verplichten om de governance en in het bijzonder de redactionele onafhankelijkheid altijd te respecteren en een pluriform en divers media-aanbod te waarborgen. Dit handvest kan niet worden gewijzigd zonder de goedkeuring van de stichtingen binnen het DPG concern.
In het marktonderzoek van de ACM uitten andere mediabedrijven de zorg dat zij na de overname moeilijker advertentie-inkomsten kunnen genereren dan nu het geval is. DPG bezit na de overname een breed scala aan mediakanalen en is daarmee mogelijk aantrekkelijker voor adverteerders. Uit het onderzoek van de ACM volgt echter dat het verdienmodel van andere mediabedrijven als gevolg van de overname niet in gevaar komt.
Tot slot ziet de ACM geen risico dat na de overname DPG prijsverlagingen zal kunnen afdwingen voor ANP-persdiensten, die vervolgens leiden tot prijsverhogingen voor andere mediabedrijven en daarmee tot kwaliteitsvermindering van hun nieuwsaanbod.
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, is verheugd dat het anderhalf jaar na de aankondiging eindelijk zover is: “Nu de overname is goedgekeurd, kunnen we werk maken van onze ambitie om het succes van RTL Nederland te bestendigen. We blijven mooie programma’s en series van eigen bodem maken en bouwen de streamingsdienst Videoland verder uit. De teams van RTL Nederland en DPG Media kunnen niet wachten om die toekomst samen vorm te geven.”
Volgens Roddenhof is elke steen omgedraaid en zijn alle kasten opengetrokken. “Ik heb niet eerder zo’n omvangrijk en grondig onderzoek doorlopen. Het is begrijpelijk dat goed wordt gekeken naar het effect van een groot mediabedrijf. We begrijpen de zorgen van de ACM rondom de nieuwsvoorziening en zijn blij dat we die hebben kunnen wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn de pluriforme media in Nederland voor de toekomst te behouden en zelfs verder te laten groeien.”
Met de afronding van de overname zal Sven Sauvé als CEO van RTL Nederland direct toetreden tot het Executive Committee van DPG Media. “Samengaan met DPG Media is de beste manier om onze grote gezamenlijke ambities en dromen waar te maken. Zeker in een markt waarin internationale technologie-partijen steeds dominanter zijn. Mijn overtuiging is altijd geweest dat je een sterke lokale partij nodig hebt die Nederland op 1 zet. Met deze samenwerking hebben wij de kracht om te blijven innoveren en investeren in onze streaming activiteiten, de beste lokale verhalen en onze journalistieke organisatie.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond