Ontslagen bij TomTom

TomTom heeft vandaag bekendgemaakt dat het wereldwijd ongeveer 300 banen zal schrappen, wat neerkomt op zo’n 8–10 procent van het totale personeelsbestand van circa 3600 medewerkers. De reorganisatie is onderdeel van een strategische heroriëntatie: het bedrijf wil kunstmatige intelligentie (AI) intensiever toepassen in zijn productontwikkeling en interne processen.
De ontslagen treffen met name de teams die verantwoordelijk zijn voor de applicatielaag, evenals afdelingen verkoop en support. TomTom ziet hierin een kans om efficiënter te werken en tegelijkertijd de innovatiekracht te versterken door meer automatisering en AI-gedreven oplossingen te implementeren. Volgens CEO Harold Goddijn is de reorganisatie een noodzakelijke stap om sneller waarde te bieden aan klanten en beter te kunnen inspelen op veranderende marktomstandigheden.
Financieel kampt TomTom met uitdagingen. De omzet viel vorig jaar terug naar 574 miljoen euro en voor 2025 wordt een verdere daling naar tussen de 505 en 565 miljoen verwacht.
Door concurrentie van grote spelers als Apple en Google, en de teruglopende vraag naar standalone navigatiesystemen, is TomTom al langer bezig met een transformatie.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond