Industry Wire

Geplaatst door Doublesmart

De eerste ‘GEO-specialisten’ officieel actief op Nederlandse arbeidsmarkt

Op donderdag 26 juni trad één van de eerste GEO-specialisten van Nederland in dienst bij het Goudse onlinemarketingbureau Doublesmart. Daarmee is de functietitel ‘GEO-specialist’ officieel in gebruik op de Nederlandse arbeidsmarkt. Een GEO-specialist houdt zich bezig met vindbaar worden in AI-zoekmachines. Iets waar de huidige markt om vraagt.

Dat GEO een rol zou gaan spelen in de onlinemarketingbranche was te verwachten. Steeds vaker gebruikt men AI-zoekmachines in plaats van Google voor een zoekopdracht. In februari 2025 telde ChatGPT bijvoorbeeld 400 miljoen actieve gebruikers per week, terwijl dat twee maanden eerder nog 300 miljoen was (Exploding Topics, 2025). Tegelijkertijd is het aantal zoekopdrachten in Safari, de standaardbrowser voor iPhone en iPad, in april 2025 voor het eerst gedaald.

Tot nu toe experimenteerden bedrijven met GEO, maar waren er nog geen of nauwelijks officiële GEO-specialisten actief. Onlinemarketingbureau Doublesmart bracht hier verandering in. Hier trad eind juni iemand in dienst met deze functietitel. De GEO-specialist houdt zich volledig bezig met de vraag: hoe worden bedrijven beter vindbaar in AI-zoekmachines?

Waarom maakte Doublesmart deze keuze? Remco Zuidbroek, medeoprichter van Doublesmart, zegt hierover het volgende: “Vanuit ons GEO-experiment, waar we een aantal maanden geleden mee zijn gestart, hebben we al een aantal concrete inzichten opgedaan over hoe je vindbaar kunt worden in AI. Om hier direct op door te pakken, was het aannemen van een GEO-specialist een logische stap. Zo kunnen we de kennis direct toepassen in de praktijk.”

“Ik denk dat dit thema bij veel bedrijven in de lucht blijft hangen, omdat de klassieke SEO-medewerker niet genoeg kennis en tijd heeft om zich hier goed mee bezig te houden. Terwijl dit juist hét moment is hier actie op te ondernemen, wil je je concurrentie voorblijven.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht