De Douane nodigt vakantiegangers uit een kijkje te nemen in het Cabinet of Customs Curiosities met de meest opvallende souvenirs in de nieuwste campagne

Met het rariteitenkabinet legt de Douane reizigers uit wat je wel en niet mee mag nemen
Reislustige Nederlanders reizen heel de wereld over en nemen dan ook vaak mooie aandenkens mee. De Douane ziet de meest uiteenlopende souvenirs voorbij komen, van koraal en slangenleren laarzen tot volledige berenhuiden (met hoofd) en olifantenpoten. Veel van deze vondsten zouden niet misstaan in een curiositeitenkabinet – en dat is precies waar de overheidsdienst op in speelt. Met het Cabinet of Customs Curiosities, mede gevuld met in beslag genomen voorwerpen uit de bagage van vakantiegangers, wil de Douane reizigers informeren over wat ze wel en juist niet mee mogen nemen naar huis.
Ruth Ellerbroek, Senior Communicatieadviseur bij de Douane, zegt: “We blijven ons verbazen over wat we tegenkomen in de bagage van passagiers. Het is fantastisch om met het rariteitenkabinet mensen te informeren over wat juist wel en niet mee mag naar huis.”
Het rariteitenkabinet doet met stijlvol design van donker gelakt hout denken aan de klassieke rariteitenkabinetten die populair waren in de 16e tot 18e eeuw. Het rijke palet aan verschillende voorwerpen wordt in een renaissance stijl belicht in de campagne, die bestaat uit onder andere online video’s, social media content en fotografie voor (digital) out of home – te zien op schermen op de luchthavens in Amsterdam, Rotterdam/The Hague en Eindhoven. Daarnaast is er meer informatie te vinden over de voorwerpen op de campagnewebsite. De Douane werkte voor deze campagne samen met digitaal creatief bureau Monks.
Nick Philipse, Creative Director bij Monks, legt uit: “Dat het belangrijk is om de bewustwording te vergroten op het gebied van douaneregels is duidelijk, maar hoe doe je dat op een manier die interesseert en zelfs fascineert? Na een kijkje achter de schermen te hebben gekregen bij de Douane zelf was het Cabinet of Customs Curiosities een logische keuze. Deze rariteitenkabinetten zijn van oudsher ontworpen om je nieuwsgierigheid te wekken en gesprekken op gang te brengen, en dat is precies wat we met deze campagne willen bereiken.”
De campagne is met video’s en DOOH de hele zomer zichtbaar op schermen op luchthavens en de online en social media kanalen van de Douane.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.