Non-profit Justdiggit start ‘Juststopit’-campagne tijdens COP22

De 22e klimaattop (COP22) in Marrakesh is van start gegaan. Sinds ‘95 wordt er bijna jaarlijks gesproken over het klimaat, maar blijft de urgentie tot grootschalige actie nog steeds uit. Justdiggit, een non-profit organisatie die klimaatverandering tegengaat door grootschalig te vergroenen, en blowUP media, pionier in kwalitatief hoogwaardige buitenreclame, vinden het tijd voor actie en startten daarom een internationale COP-campagne. ‘Juststopit’ is in het leven geroepen om wereldwijd aandacht te vragen voor minder praten, meer actie. De campagne is onder meer te zien op mediaschermen in Marrakesh, Nederland en Engeland, maar ook online via actiesite Juststopit, de inzet van influencers en een social media campagne.
Nobelprijswinnaar en Justdiggit-ambassadeur en -beschermheer Desmond Tutu spreekt zich uit in een video voor Justdiggit: “We staan voor één van de grootste uitdagen ooit: de aarde droogt uit. We moeten dit proces omkeren zolang het nog kan. Gelukkig komt de oplossing uit de hemel vallen: regen! Met regenwater kunnen we onze aarde weer groener maken. Doe mee met de ‘Groene Revolutie’.”
Van probleem naar oplossing
“Na 628.067.682 seconden (meer dan 22 jaar) praten over klimaatverandering is het nu tijd voor concrete actie. In plaats van altijd maar het probleem te benadrukken, denken wij graag in oplossingen. Want als we de aarde kunnen opwarmen, dan kunnen we haar ook weer afkoelen.” aldus Dennis Karpes, mede-oprichter van Justdiggit. De non-profit organisatie doet dit door te graven in droge gebieden en hiermee het regenwater weer ondergronds te brengen. Vegetatie kan zichzelf herstellen, wat naast meer gelijkmatige regen zorgt voor biodiversiteit, water- en voedselzekerheid, een gezonde lokale economie, een leefbare omgeving voor mens en dier en verkoeling van de aarde.
“Het complexe probleem is dus eigenlijk simpel op te lossen. Daarom moeten we minder praten, en meer doen. Voor dertig landen in Afrika hebben we een programma gelanceerd om grootschalig te vergroenen door middel van wateropvangtechniek, herbebossing en duurzame landbouw. Ook in Marokko zijn we actief, waar ons project (dat in de buurt ligt van de klimaattop), het COP22-label heeft gekregen. COP erkent ons als volwaardige oplossing voor klimaatverandering”, vervolgt Karpes. Tijdens de klimaattop tekent Justdiggit met meerdere Afrikaanse landen contracten om ook daar hun Hydrologische Corridor oplossing te implementeren.
Groene Revolutie
Het doel van de campagne is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en hen aan te zetten tot actie, zodat de wereldleiders op de klimaattop ook beseffen dat het tijd is voor concrete plannen. Nationale en internationale ambassadeurs worden tijdens de campagne ingezet, waaronder Desmond Tutu, RTL-weerpresentatoren Reinier van den Berg en Amara Onwuka en lokale influencers. Andere bekende Justdiggit-ambassadeurs zijn onder meer: ruimtevaarder André Kuipers en presentatrice Floortje Dessing.
Ernst Vos directeur blowUP media Benelux: wij supporten Justdiggit regelmatig bij hun campagne-uitingen. Niet alleen omdat wij een koelere planeet willen, maar ook om de manier waarop zij het aanpakken: positief, innovatief en ondernemend.”
Het concept is bedacht door creatief digitaal bureau Lama Lama. De tikkende klok in de campagne is de kernuiting online, op social en op digitale billboards. Via actiesite Juststopit kunnen mensen op social media laten zien dat zij ook klaar zijn met het gepraat. Via de website kan de tijd met een ‘stop-knop’ stil worden gezet. Deze tijd wordt de persoonlijke content voor social media. “Na 628.067.682” seconden vind ik het genoeg geweest. Tijd om de aarde af te koelen“, aldus Jort Boot, partner bij Lama Lama.
Vanaf 6 november tot 18 november (einde COP) draait de campagne digitaal dankzij onder meer blowUP media, Kinetic, Ngage Media, Exterion Media, Schiphol Media en JCDecaux.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.