-

De groei van DataChecker en online identiteitsverificatie

DataChecker, specialist in online identiteitsverificatie, heeft een snelle groei doorgemaakt. In samenwerking met Loyals werd het bedrijf een internationaal opererend servicecenter met een eigen platform.

Het uitzendwezen, banken, verzekeraars, verhuurders en overheden maken gebruik van diensten ten behoeve van veilige online transacties: is de werknemer, klant, of burger echt wie hij/zij/hun zegt te zijn. DataChecker voert voor klanten op afstand en automatisch controles uit van documenten en identiteiten. Dat is belangrijk voor het voorkomen van fraude, vooral als het gaat om het online openen van een bankrekening of het aangaan van een arbeids- of huurcontract. Het bedrijf maakte een ontwikkeling door van 100 van deze checks in een week, naar meer dan 10.000 per dag. DataChecker bestaat sinds 2008, is gevestigd in Mijdrecht en scoorde onlangs hoog in de lijst van Gazellen van het FD.

De wereld waarin DataChecker opereert is sterk in beweging. Tien jaar geleden was het een ongehoord idee om online een bankrekening te openen. Nu is het voor veel mensen juist vreemd om naar een vestiging van een bank te moeten om een bankrekening te openen. Als die vestiging nog bestaat. De coronapandemie heeft een versnelling in die ontwikkeling gebracht. Zo gingen ook de vestigingen van uitzendbureau Randstad noodgedwongen dicht. DataChecker en Loyals zetten toen in korte tijd een online proces op om de identiteit van nieuwe kandidaten online te verifiëren. Dat is Randstad zo goed bevallen dat het proces nog steeds wordt gebruikt.

Samenwerking

Sinds 2013 ondersteunt een team van Loyals de digitale transformatie van DataChecker op technologisch, strategisch en marketingvlak. Door die lange samenwerking is er ruimte voor open ideeënuitwisseling. Het komt voor dat DataChecker iets wil bouwen of aanpassen, maar er na overleg toch inhoudelijke bezwaren naar boven komen. Er worden ongezouten meningen gegeven omdat we niet bang zijn dat het de relatie in gevaar zal brengen. Zo komen we tot het beste resultaat en dat weten beide kanten.

Plug and play

De combinatie van de expertisegebieden strategie, technologie en marketing helpt: veel producten of oplossingen die we bouwen komen voort uit ontwikkelingen in de development-kant. Banken zijn verplicht de identiteit van hun kaarthouders vast te stellen. Soms is er nog wat oud zeer aanwezig en moet er een inhaalslag in gemaakt worden. Wanneer dit niet gebeurt dreigen er grote boetes. Dit is waar DataChecker zijn plug-and-play-oplossingen in kan zetten in combinatie met een lokaal callcenter, om zo snel mogelijk het identificatieproces te starten. Die technologische kennis helpt heel erg in de marketinginspanningen die we voor een klant uitvoeren: de synergie helpt ons enorm.

DataChecker was aanvankelijk een aanbieder van losse producten en identiteitsverificatie-oplossingen en werd een internationaal opererend servicecenter met een eigen platform. Het moment van de overstap hebben we aangegrepen om het bedrijf een nieuw gezicht te geven. Dat was drie jaar geleden. Vanaf dat moment is het bedrijf elk jaar exponentieel gegroeid.

Over de auteurs: Robin van Blaricum is Developer en Niels Huijgens Tukker is Head of marketing and strategy bij Loyals.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond