ilovespeelgoed: ‘Minder retouren en betere vindbaarheid door duidelijke content’

Tijdens de economische crisis een online speelgoedwinkel beginnen is geen voor de hand liggende zet. Toch wisten Daniëlle van Peer en Neerén Buur een succes te maken van ilovespeelgoed.nl.

Na verschillende banen te hebben gehad wilde Daniëlle van Peer een nieuwe uitdaging, waarin zij haar ervaring, creativiteit en gevoel voor stijl in kwijt kon. Ze wilde een combinatie van ‘ondernemen, online en kwaliteit’. Zij kwam in 2011 op het idee om bijzonder speelgoed te gaan verkopen, een mooi, blij product waar mensen niet op bezuinigen, zo bleek uit het marktonderzoek dat Daniëlle deed. Het idee voor www.ilovespeelgoed.nl was geboren: een online winkel met bijzonder speelgoed en een hoog serviceniveau.

Online succes

De webshop werd gelanceerd in een tijd waarin veel fysieke speelgoedwinkels er mee op hielden. Hun klanten gingen zich steeds vaker online oriënteren. Daardoor groeide de markt voor bijzonder speelgoed gericht op het hogere segment. De kans op online succes in de traditionele speelgoedmarkt was groot.

De webshop ilovespeelgoed.nl startte in 2011 vanaf de zolder van Neerén en Daniëlle. Al gauw lag het hele huis vol speelgoed en gingen ze op zoek naar een bedrijfslocatie. Om kosten te besparen, weken ze uit naar een antikraakpand. Twee weken voor Sinterklaas (half november 2014) op het hoogtepunt van de drukte kregen ze de mededeling dat ze het pand moesten verlaten. Het vergde stevige onderhandelingen om tot na het piekseizoen te mogen blijven. Begin 2015 verhuisde ilovespeelgoed.nl naar de huidige locatie in Nieuwegein.

Via speelgoedblogs, online advertenties en andere marketingactiviteiten (SEO, banners, Google Adwords en social media) nam de online vindbaarheid van ilovespeelgoed.nl sterk toe. Het aantal bestellingen ook: inmiddels telt het team naast Daniëlle en Neerén nog zes medewerkers.

Moeders en oma’s

Vanaf de start hebben Daniëlle en Neerén ervoor gekozen om zich te specialiseren, zowel qua doelgroep (moeders en oma’s) als qua assortiment (duurzaam, bijzonder en/of leerzaam speelgoed). “We schrijven de content zelf. Alle producten uit de webshop hebben een sprekende afbeelding en duidelijke uitleg over de werking ervan,” zegt Neerèn, die een achtergrond in online marketing heeft. “Hoe beter je verwachtingen kunt managen, des te kleiner is de kans dat producten retour komen. Bovendien ben je door die duidelijkheid beter vindbaar in Google.”

Handgeschreven kaartje

Al het speelgoed wordt gratis feestelijk ingepakt en voorzien van een handgeschreven kaartje. Klanten kunnen een eigen tekst bij de bestelling toevoegen en anders schrijven de inpakkers van ilovespeelgoed een persoonlijke boodschap op het kaartje. “Met onze persoonlijke benadering en assortiment overtreffen we de verwachtingen van de klanten. Die vertellen het door aan anderen of delen hun ervaringen via social media. Zo hebben wij een Trustpilotscore van 9,6 weten te realiseren.”

Hoofdpijn

De administratie van de verkopen deed Neerèn aanvankelijk een keer per maand met boekhoudsoftware die zijn accountant had geadviseerd. Het was echter niet mogelijk om het pakket te koppelen aan de webshop. Dat zorgde voor veel administratief werk en dubbele invoer. Daar wilde Neerèn vanaf en hij ging begin 2015 over op een boekhoudpakket dat wel aan de Magento-webshop was te koppelen. Dit bleek echter een gebruiksonvriendelijke oplossing. “Onze accountant kreeg er hoofdpijn van.”

60 uur besparing per week

Eind 2015 ging de website op basis van de nieuwe Magento-technologie live, inclusief een koppeling met Exact. Bestellingen komen vanuit de webshop automatisch in Exact Online en de webshop is voorzien van actuele voorraadinformatie. Het magazijn is gedigitaliseerd met WMS-scansoftware van Bizbloqs.Informatie-uitwisseling gaat automatisch. Dat resulteert in een snel en foutloos orderpickproces. “Deze automatisering werkt fantastisch,” zegt Neerèn. “We besparen 60 uur per week op onze administratieve processen en de foutmarge is gedecimeerd. Het zou echt super zijn als het pakket straks inkoopadvies kan geven, zodat we nog sneller kunnen inspelen op de vraag.”

 

1 Reactie

De titel is misleidend en lijkt vooral te zijn gekozen als clickbait en om een advertorial voor Exact boekhoudsoftware ‘handig’ te kunnen verpakken. Jammer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug