-

Storytelling met sociale content

Minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven is actief op social media. En daarvan heeft het gros geen strategie. Zij die wel actief zijn, gebruiken het vooral om te zenden en om klanten en prospects te volgen. Tijdgebrek zou nog meer inzet van sociale kanalen vaak in de weg staan. Een drogreden die we hier graag ontmaskeren.

Bent u al actief op social media?
Nee: Dat is jammer. Als u bang bent dat het teveel tijd kost, moet u vooral verder lezen.
Ja: Heel goed, u kunt in deze workshop lezen hoe u zo efficiënt mogelijk van alle mogelijkheden gebruikmaakt.

Toelichting:
Hoewel veel bedrijven de eerste stappen zetten, blijft de uitvoering vaak hangen, omdat het vinden en delen van content te tijdrovend is. Dat is echter niet nodig getuige deze workshop.

Heeft u een strategie?
Nee: Wees gerust, u bent niet de enige. Met een eenvoudig stappenplan bent u snel weer bij.
Ja: Dan heeft u misschien moeite met het (telkens) vinden van inspiratie en content. Lees vooral verder, uw leven wordt makkelijker.

Toelichting:
Contentexpert Joery Bruijntjes geeft op zijn blog over contentmarketing een eenvoudig stappenplan in de vorm van een piramide. Bepaal uw kernboodschap, kies er thema’s bij, plaats die op de contentkalender en verspreid ze over de te kiezen kanalen. Na het lezen van het stappenplan bent u ready to go.

Blijft u bij?
Nee: Toch kan dat heel gemakkelijk, zie bijvoorbeeld de tip in de toelichting.
Ja: Top, met handige gratis tools maakt u uw leven een stuk eenvoudiger.

Toelichting:
Met Google Alerts stelt u eenvoudig de zoektermen in die u wilt volgen. In het nieuws, op blogs of uitsluitend zoekresultaten. Zo mist u niets meer en kunt u snel inspringen op de actualiteit. Wilt u meer controle over de bronnen waarin gezocht wordt of gelijktijdig zoeken op Twitter en in het nieuws, kijk dan eens naar FeederPro.nl of Clipit.nl.

Heeft u inspiratie?
Ja: Fijn, want dat blijkt straks uit uw content.
Nee: Dat overkomt de beste, er zijn tips om u te helpen.

Toelichting:
Kijk eens wat trending is in uw LinkedIn-netwerk, op Twitter en elders. Er zit vaak iets tussen wat verrast en waar u op in kunt haken. Zoek ook eens op hashtags van congressen en plaats ze vervolgens in uw tweets, zo kunt u meepraten en uw kennis tonen zonder zelf aanwezig te zijn.

Weet u wat u moet zoeken?
Ja: Kijk dan op Twitter en met Google Alerts naar mensen en topics waarmee en waarover u wilt praten. Zo vindt u eenvoudig footage en inspiratie om te delen.
Nee: U moet een stapje terug, naar de piramide van Bruijntjes, zie drie stappen terug.

En waar u moet zoeken?
Ja: Het scheelt veel tijd als u de plekken kent waar (regelmatig) relevante content rond uw business of kennisdomein te vinden in.
Nee: Niet getreurd, wij helpen u hieronder op weg.

Toelichting:
Op stufftotweet.com, alltop.com en inbound.org vindt u actueel (internationaal) nieuws in de vorm van headlines en populaire artikelen. Meestal kunt u ook een dagoverzicht per mail ontvangen en is de deel-optie geïntegreerd. Alltop biedt bovendien een sectie Nederlands nieuws, uit binnen- en buitenland.

Weet u hoe u winnende content maakt?
Ja: Super, dan worden uw tweets en posts dus goed gelezen en vooral: gedeeld.
Nee: Er is een aantal eenvoudige tips om social content in een handomdraai te maken, zie de toelichting.

Toelichting:
Een nieuw bericht op uw website of blog maakt u natuurlijk ook bekend op Twitter en dergelijke. Van tweets met lijstjes (’10 beste apps’), do’s en dont’s (’20 meest gemaakte fouten op LinkedIn) en evergreens (‘1000 Likes in twee dagen, het kan’) is bekend dat er veel op wordt geklikt naar het onderliggende artikel. Die artikelen zelf kunt u ook eenvoudig samenstellen uit materiaal dat u vindt via bijvoorbeeld Google Alerts.

Sociaal zijn met twee vingers in uw neus?
Ja: Gebruik een tool als Bufferapp om tweets en posts eenvoudig te verspreiden, zelfs een plaatsingskalender is mogelijk.
Nee: Pas dan op dat het verspreiden van content niet (onnodig) tijdrovend wordt.

Toelichting:
Tools als Bufferapp en BizSugar bieden een eenvoudig dashboard om tweets, updates en posts in te plannen en te verspreiden. Bufferapp heeft ook een bookmarklet: nu kunt u ook artikelen zonder deelknop eenvoudig via social media verspreiden.

* Dit artikel is tevens gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#122)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond