Opmars van online prepaid betalen
Het digitaliseren van prepaidproducten: dat is waar de Nederlandse scale-up Recharge in relatief korte tijd nagenoeg een miljard omzet mee heeft behaald. En de toekomst lonkt.
“Het idee is eigenlijk heel simpel”, zegt Günther Vogelpoel, sinds acht jaar CEO van Recharge en daarvoor onder andere van Tele2. “Of het nu gaat om prepaidkaarten voor telefoons, cadeaukaarten of gamingtegoed: tot voor kort kon je deze alleen maar fysiek in de winkel kopen. Dat kan ook digitaal, zo dachten de Nederlandse oprichters van Recharge in 2010. Dat had toen nog niemand in deze sector bedacht. Daar lag dan ook een enorme kans. Dat zijn we dus gaan bouwen.”
1000+ prepaidproducten
Recharge biedt via één wereldwijd geïntegreerd platform een breed scala aan prepaid producten, terwijl concurrenten vaak slechts één land of categorie ondersteunen. Vogelpoel: “We verkopen meer dan duizend prepaidproducten in ruim 180 landen. Die schaalgrootte geeft ons een groot voordeel ten opzichte van concurrenten die bijvoorbeeld alleen gamingtegoed aanbieden in één land.”
Het bedrijf heeft inmiddels partners aan zich weten te binden als Apple, Amazon, Google en Netflix. Vogelpoel: “We zijn voor Apple en Google de grootste distributeur van hun digitale producten in Europa.”
Sinds 2010 heeft Recharge verschillende investeringsrondes gedaan om het platform uit te bouwen en internationaal te groeien. Na het afronden van de succesvolle B-ronde in 2021, heeft het bedrijf nu meer dan 60 miljoen euro opgehaald. In 2025 groeit Recharge, met een hoofdkantoor in Amsterdam, naar een verkoopvolume van bijna 1 miljard euro. Vanaf 2023 is het bedrijf ook winstgevend. Met een sterke basis in Europa richt Recharge zich nu op verdere groei daarbuiten. Vogelpoel: “Dit is nog maar het begin. Er is ontzettend veel potentieel met internationale expansie, maar ook met nieuwe segmenten. Zo breiden we binnenkort onze groei ook uit naar de zakelijke markt voor digitale incentives en rewards.”
Grip op uitgaven
Prepaid is altijd al veelzijdig geweest. Vogelpoel: “Je kunt het op verschillende manieren inzetten en benutten. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat consumenten meer controle willen houden over hun uitgavenpatroon. Zeker in een tijd als deze met talloze streamingabonnementen die mensen vaak vergeten op te zeggen, kiezen steeds meer consumenten voor een prepaid betaalmethode. Dan hoeven ze niet bang te zijn dat ze meer uitgeven dan ze eigenlijk wilden. Ze houden zo grip op hun uitgaven.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond