Deel dit artikel
-

“3D content markt gaat explosief groeien”

Het Nederlandse softwarebedrijf NaN (Not a Number) Technologies ging afgelopen mei failliet, maar maakte kort daarna met nieuw kapitaal een doorstart. Vijf maanden later won het bedrijf de ABN Amro E-xport Award 2001. Hoe is dit succes te verklaren?

Dat Not a Number , een Nederlands softwarebedrijf, een mooi product had, daar waren de meeste venture capitalists het in mei wel over eens. De start-up uit de stal van Twinning produceerde software waarmee driedimensionale animaties gemaakt en via het internet uitgegeven konden worden. Helaas werd er geen geld mee verdiend. De initiatiefnemer, Ton Roosendaal, had de software ontwikkeld om deze gratis aan gebruikers beschikbaar te stellen.

En ja, als je geen omzet maakt, dan is ineens het geld op. Volgens Gil Agnew, de huidige directeur van NaN Technologies, zat hier wel degelijk een strategisch doel achter. "We wilden in zo kort mogelijk tijd de markt voor 3D-software ovespoelen met ons product. Met een downloadservice bind je vooral jongeren en semi-professionele gebruikers aan jouw merk. Op termijn wilden we nieuwe producten tegen betaling aanbieden, maar dat ging de investeerder niet snel genoeg."

In mei volgde het faillissement, nadat Twinning en NPM Capital niet verder wilden of konden investeren. Netventures en Park Capital, een kleinere groep informele investeerders, durfden het avontuur wel aan. Hoeveel er precies in NaN werd gestoken, is niet bekend. Wel bleek het businessplan grondig herschreven te zijn. Een reeks productintroducties volgde. Het originele freeware-product, Blender Creator, werd aangevuld met Publisher, dat voor minimaal 295 dollar de markt op ging. Voor de zakelijke markt zijn andere producten beschikbaar, variërend in prijs van drie- tot vijftienduizend dollar.

Tot dusver is NaN hier nog niet winstgevend mee geworden, stelt Agnew. De echte winst is volgens hem dat NaN de aansluiting op de toekomst heeft kunnen overbruggen. Driedimensionale content gaat het volgens Agnew helemaal maken met de introductie van de derde-generatie mobiele telefonie en breedband internet. Agnew: "Personal rich media gaat het helemaal worden. Onze gebruikers kunnen straks 3D animaties in real time via mobieltjes en internet versturen. De grens tussen games-, film- en videoproducties is aan het vervagen. 3D producties komen hierdoor voor een groot publiek beschikbaar."

Met 2,5 miljoen pageviews per maand en 250.000 geregistreerde gebruikers (beide cijfers zijn van Agnew afkomstig), lijkt NaN inderdaad een populair product in handen te hebben. Helaas is een snelle uitrol van zowel 3G-mobiele telefonie als breedband internet in heel Europa niet te verwachten . Agnew bestrijdt dit. "Misschien niet in alle regio's tegelijk, maar 3G zal beslist vóór 2005 de norm zijn." Met deze overtuiging, gesteund door nieuw geld van Netventures en anderen en een aangepast business plan, lijkt een doorstart voor een goed concept ineens een stuk minder moeilijk.

Deel dit bericht

3 Reacties

Piet

Die jongens van NaN hebben – aan hun site gezien – flink hun best gedaan. Maar ik betwijfel of ze het kunnen opnemen tegen de grote jongens, die al een paar jaar met honderden programmeurs hun W3C standard Scalable Vector Graphics (SVG) format uitwerken.

Ward Bekker

*hype mode on* "3D content markt gaat explosief groeien" aldus de heer Agnew. *hype mode off* Ik denk niet dat de massa nou zit te wachten om 3d filmpjes naar elkaar te sturen. Ook niet in de nabije toekomst. Het creëren van 3d content is erg arbeidsintensief en complex. Een te hoge drempel voor de massa. Dat men elkaar filmpjes gaat doorsturen OK, maar ik betwijfel of uit eigen keuken komen. Eerder stuurt men trailers e.d. die men van het Net plukt. Sterker nog; het verschil tussen 2d & 3d word niet begrepen door veel mensen. Als 'instap' 3d creator is de blender mijn inziens geslaagd. Maar met 3d content sharing zitten ze echt op de verkeerde weg. Of kun je er ook zelf virtual porno mee maken? Dan zou het nog een rage kunnen worden 😉

Tomas Sala

3d Content sharing, en een brede instap, voor interactieve 3D online, inderdaad, daar is de drempel iets te hoog voor, het is nu eenmaal geen flash. maar ik geloof dat 3D filmpjes nu niet alleen maar de markt is waar blender voor gaat, je kan er interactiviteit meebouwen , en op die manier 3D game achtige produkties mee bouwen. Dat de thuisgebruiker niet 1.2.3. een 3D game produceert met bv. blender, of shockwave 3D of virtools. Dat is logisch , ik neem aan ook voor NaN, en vandaar dat ze nu ook de proffesionele markt aanspreken. Helaas moeten ze dan concurreren met de echt grote boys, als mmarcomedia en Adobe. Het zou toch leuk zijn als er in ons kikkerlandje meegevochten werd voor zo'n echt innovatieve markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond