Deel dit artikel
-

3G, ‘Respect’ en visitekaartjes op internetbeurs

De nieuwe 3G toestellen van Nokia, de koelkast met internetverbinding, de applicatie 'Respect' van Pango Systems. De nieuwigheidjes op Internet in Business waren – niet geheel verwonderlijk – te vinden bij de Mobile en Wireless standhouders. Minder fortuinlijk nieuws had Ipotentials te melden. Op de gloednieuwe visitekaartjes bleek de naam te ontbreken.

Eindelijk was hij te zien, de mythe van internetgebruik, het vaakst gebruikte voorbeeld om te demonstreren wat er in de toekomst allemaal mogelijk is: de koelkast met internetverbinding. Zo op het eerste gezicht een nogal lomp geval, met op de rechterdeur een beeldscherm en in de linker deur een automaat voor het maken van ijs. Mateloos populair in Korea, aldus de medewerker van Samsung, dat het apparaat heeft gemaakt.

Via het beeldscherm, dat werkt met touchscreen kan gesurfd worden op internet, kan er e-mail gelezen worden en zijn er recepten op te vragen. Ook kunnen er met de vinger mededelingen op 'geschreven' worden, maar het resultaat ontlokt een omstander de uitspraak "Zo denkt iedereen dat je dronken bent". Maar kan hij ook bestellen? Datgene waar alle internetprofeten zo hoog over opgeven. Nee, zegt de medewerker van Samsung die de koelkast demonstreert. "Ik denk ook niet dat zoiets snel zal gaan gebeuren." Zelfs over de mogelijkheid om streepjescodes langs een scanner te halen is de medewerker sceptisch. "Het eten moet je zelf via de site van bijvoorbeeld Albert Heijn bestellen."

In de stand van Nokia viel een andere nieuwigheid te bekijken en beluisteren. Twee presentatoren hielden een praatje dat niet zou misstaan op een van de vele tele-sell kanalen. Het ging om de 3G (derde generatie) toestellen, straks te combineren met GPRS en UMTS. Exemplaren uit de nieuwe generatie mobiele telefoons die de combinatie internet en mobiel een stevige stimulans dienen te geven. Op een computerscherm was te zien wat er allemaal mogelijk is, helaas zijn de apparaten zelf nog niet in actie te zien.

Een van de nieuwe softwareproducten die tijdens de beurs gepresenteerd worden is 'Respect' van het Nederlandse bedrijf Pango Systems (onderdeel van het Newconomy netwerk). Met de software van Pango Systems hoeven mensen niet meer al hun gegevens in te vullen als ze bij een site iets willen bestellen. Bij de provider of de website kan Respect geïnstalleerd worden en kan de internetter of beller zijn profiel opgeven. Cruciale gegevens zoals creditcardnummer worden 'versleuteld' zodat alleen degene die bij het profiel hoort toegang heeft tot deze informatie. "Het voordeel is dat daardoor het internetverkeer veel sneller kan verlopen", zegt Boaz Palgi, ceo van Pango Systems. Iemand die vanuit 'Respect' bij een site komt kan sneller door de website bediend worden, aangezien al duidelijk is om welke persoon (profiel) het gaat.

Voordelen van het systeem zijn ook dat bedrijven (websites) aan permission marketing kunnen doen. "Ook de service providers profiteren ervan", zegt Palgi. "Zij kunnen per transactie een bepaalde vergoeding vragen." Pango Systems denkt over een soortgelijke vergoeding als inkomstenbron, maar hanteert ook andere manieren. De pilot verliep succesvol, aldus Palgi. De conversie (het aantal bezoeken dat tot een transactie leidt) liep op van 27 procent vooraf tot 57 procent tijdens de pilot. En wat wint de internetter? "Die krijgt op maat gesneden content", zegt Palgi. Dat kan het gebruiksgemak van internet verbeteren, want doordat iemand alleen maar voor hem relevante informatie ziet kan de – vertragende – rest achterwege blijven, is de gedachte.

Tweemaal schrikken was het voor investeringsmaatschappij Ipotentials . Eerst bleek de bezorgde tafel nog nat van het schilderen, waardoor iemand met zijn hand bleef vastplakken en de schilderklus overnieuw gedaan kon worden. Daarna kwamen de visitekaartjes, en die bleken voorzien van alle gegevens, behalve de naam van het bedrijf.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martin Pronk

Leuk hoor die 'nieuwe economie', maar het is blijkbaar heel moeilijk om praktisch te blijven. Teveel nadenken over wat zou kunnen zorgt dat je niet meer weet wat in de basis gewoon gedaan moet worden. De problemen bij de beursdeelname van Ipotentials zijn daar voorbeelden van. Vooruit kijken is prima maar begin bij het begin. Martin Pronk

Sander Vester

In lijn met het Ipotential bericht: de broodjes rosbief zijn op bij de catering naast de Newconomy stand. En nog even een reactie op het bericht van gisteren dat YourNews meer meters heeft. Vorig jaar was ik er niet, maar de YourNews-stand die ik nu gezien heb is een (geschonken) hoekje van de Libertel-stand van ongeveer twee vierkante. Als de nieuws-boeren er vorig jaar in het geheel niet waren hebben ze inderdaad meer meters – maar of iemand op dat bericht zit te wachten…

g van vliet

Wil ik graag even op inspringen;Yournews is geen nieuwsboer, maar een ikjatnieuws-enverspreidthetondereigennaam-boer. Vraag mij af wat voor dit bedrijfje de USP's zijn … Sorry moest dit even kwijt. Gerrit van Vliet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond