Accenture: bedrijfsleven nog voorzichtig met e-commerce

Nederlandse managers zijn minder overtuigd van het financiële voordeel dat internethandel kan opleveren dan hun Europese collega's. Dit zegt Accenture in het rapport eEurope . Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt zichzelf als innovatief, maar blijkt ook voorzichtig, met name rond mobiel internet.
Het onderzoek eEurope wordt jaarlijks gehouden in 21 Europese landen. Aanvullend worden ook managers in de Verenigde Staten, India, Japan en Zuid-Afrika geïnterviewd. In totaal zijn achthonderd topmanagers geïnterviewd, de gesprekken werden afgelopen zomer gehouden. De term 'eCommerce' die Accenture voor zijn onderzoek hanteert behelst meer dan alleen verkoop via een webwinkel. Het onderzoeksbureau rekent er ook m-commerce (via mobiel internet) toe, digitale interactieve televisie en alle inspanningen die geleverd worden om het bedrijf in te stellen op verkoop via internet (logistiek, back-office).
Ondanks de vele dotcom's die ten onder gingen en de algehele malaise in de technologiesector geeft 76 procent van de Europese topmanagers aan dat investeringsplannen in eCommerce ongewijzigd zijn. Rond de zestig procent van de managers gaven aan dat het budget voor eCommerce is verhoogd met 15 procent. Van de Nederlandse bedrijven vertelde 71 procent dat het bestedingen aan eCommerce dit jaar zou opvoeren.
Toch is er wel veel veranderd in vergelijking met het vorige rapport. Van de ondervraagden zegt 63 procent dat het implementeren van eCommerce langer duurt dan was verwacht. Er is minder angst om achterstand op te lopen ten opzichte van de concurrentie als gevolg van eCommerce (daling van 74 naar 54 procent van de ondervraagden), de interesse in alternatieve bedrijfsmodellen is sterk teruggelopen (van 32 naar 18 procent) en het aantal ondervraagden dat verwacht met eCommerce het gehele zakendoen te kunnen veranderen is teruggelopen van 67 naar 48 procent.
In Nederland ziet 72 procent van de ondervraagden zich als een 'innovator' of 'fast follower' als het gaat om eCommerce, aanzienlijk hoger dan het Europees gemiddelde. Toch is dit niet terug te zien in de houding tegenover mobiel internet. Binnen drie jaar denkt 19 procent van de Nederlandse ondervraagden aan m-commerce te doen (Europees gemiddelde: 31 procent), 61 procent denkt dat het nooit iets met m-commerce gaat doen (19 procent in Europa).
Van de Nederlandse ondervraagden geeft eenderde aan dat eCommerce succesvol is binnen het bedrijf, het is met name sales en marketing dat er volgens de topmanagers van profiteert. Vijftien procent zegt dat er met eCommerce financieel voordeel is behaald, dat is aanzienlijk minder dan het Europees gemiddelde van 43 procent.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond