Deel dit artikel
-

ACM: ‘Leverings- en betaalproblemen webwinkels houden aan’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijft veel klachten ontvangen over webwinkels die niet leveren en niet terugbetalen. Naar verwachting neemt dat niet af dit jaar, dus de toezichthouder houdt de online verkopers extra in de gaten.

Naast problemen met leveringen en betalingen constateert de ACM in zijn jaarverslag ook dat veel winkels niet goed informeren over de bedenktijd waar hun klanten recht op hebben. Dat is zeven werkdagen.

Ondernemers die de regels niet goed naleven, worden daarop aangesproken door de instantie van Chris Fonteijn. Bij zware overtredingen wordt er een formeel onderzoek gestart. In 2013 zijn twee winkels failliet gegaan tijdens het onderzoek. Andere winkels die onder de loep lagen, kozen ervoor om de bedrijfsactiviteiten te beëindigen.

Hoeveel klachten de ACM ontving over webwinkels is niet bekendgemaakt. De instantie zegt wel dat meldpunt ConsuWijzer sinds 2012 meer meldingen dan over fysieke winkels dan over online winkelen. Dat loket bewijst zijn nut, aldus het jaarverslag (PDF), daar 46 procent van de bezoekers na dat digitale contact concrete stappen onderneemt om hun rechten te halen.

Foto: Martin Pettitt (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

C. Valli

De huidige keurmerken schieten ook te kort, er is geen controle op oplichters. Als niemand een klacht over een webwinkel indient kunnen ze rustig doorgaan.

Tijd voor een keurmerk die keurmerken controleert. Elke keurmerk heeft wel enkele webwinkels die opeens zijn gaan oplichten maar wel een tijd een keurmerk droeg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond