Adfortel wacht nog op adverteerders

Adfortel, het Rotterdamse bedrijf dat de standaard beltoon op de mobiel vervangt door gesproken advertenties, heeft grote internationale uitbreidingsplannen, maar moet de adverteerders nog weten te overtuigen. Het bedrijf hoopt op het juiste moment in deze markt uit te breiden en een basis te leggen voor verdere groei.
Directeur Igor Hendriksen: "We zijn de afgelopen anderhalf jaar bezig geweest met de verkoop van het platform aan operators wereldwijd. Met name in Zuid-Amerika zijn we in gesprek met een aantal partijen." Gesprekken zijn niet hetzelfde als beklonken deals, dus namen wil hij nog niet noemen. Wel noemt de directeur Nederland ‘de voorloper’ van de andere landen waar Adfortel actief wil zijn.
Voorloper is een sterk woord. In ons land gebruikt MVNO Tjeepst de VoiceAds Engine van Adfortel. Zij zijn actief, maar nog niet live. "We gaan het laatste kwartaal van dit jaar live. In anderhalf jaar hebben zich nu 50.000 mensen ingeschreven die advertenties op hun mobiel ontvangen", aldus de Eddie Tjon Fo, founder van Tjeepst. Het bedrijf is nog een proeftuin voor de dienst die Adfortel biedt.
"Mobiel adverteren en modellen a la Blyk, dat zijn nieuwe business modellen. Adverteerders, mobiele operators en klanten moeten hierop worden voorbereid", geeft Hendriksen toe. Ook Tjon Fo beaamt dit: "Het probleem met mobiel adverteren is dat het nog nieuw is voor adverteerders."
Tjeepst werkt als MVNO via een tussenpartij met Vodafone. In Zuid-Amerika heeft Adfortel gesprekken rechtstreeks met mobiele operators. "Dat betekent ook meer bereik voor adverteerders", aldus Hendriksen.
Tjeepst probeert de adverteerders binnen te halen door verschillende advertentievormen te bieden. Naast de audioadvertenties, is het ook mogelijk om de bellende klant bijvoorbeeld een online enquête af te laten nemen of per sms een advertentie toe te sturen.
In samenwerking met mediabureau Universal Media wil Adfortel nu de VoiceAds Engine in de rest van Europa en Zuid-Amerika introduceren. Volgens Hendriksen is het een groeimarkt. "Er is weinig concurrentie, dus je moet proberen de markt te pakken. We hopen op genoeg business om straks verder uit te bouwen. Het is zonde wanneer je niet daar opstart waar het kan als dat mogelijk is."
In het verleden deed KPN een minder geslaagde poging met een soortgelijk model met advertenties die een telefoongesprek zouden onderbreken.
Payter Holding Group, waaronder ook Payter valt, bekend van mobiele betalingen nam een jaar geleden een belang in Adfortel. "Het is een van de concrete plannen om die twee te integreren. Er is natuurlijk een relatie tussen mobiel adverteren en mobiel betalen. Wanneer Adfortel live is met VoiceAds onder de consument, dan gaan we de koppeling maken met mobiel betalen. Dat zal pas in de loop van volgend jaar zijn", meent Hendriksen. Door de diensten van Adfortel te koppelen aan het Near Field Communication-platform van Payter krijgen consumenten de mogelijkheid direct op de advertenties te reageren.
Concurrent Blyk sloot in Nederland een exclusieve samenwerking met Vodafone, maar is na verschillende beloften nog niet live, dat zoudit jaar moeten komen. In het Verenigd Koninkrijk leek dit consumentenmerk niet sterk genoeg en werd de boel eind juli ondergeschoven bij Orange.
Bron foto: FaceMePLS (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
soboer
Dit advertentiemodel heeft geen kans van slagen. Niemand zit te wachten op advertenties af te luisten op je mobiel. Ik kan me voorstellen dat jongeren in ruil voor bel of sms tegoed bereid zijn om spam te ontvangen. Maar of je daar als adverteerder het gewenste doel mee bereikt..Tegenwoordig zijn we al zo verder met reclame. Google heeft het voortouw genomen met adwords en adsendse namelijk alleen maar relevante ads tonen en de gebruiker niet irriteren. Adfortel gaat weer enkele stappen terug.
Henri
Wat is voor mij als consument nu het voordeel van een – al dan niet- ingesproken advertentie op mijn mobiel? Dat ik een Big Mac moet gaan consumeren?