Deel dit artikel
-

Advertentie-uitgaven telecomsector fors omhoog

Telecom- en ICT-bedrijven gaven afgelopen jaar 35 procent meer uit aan buttons, banners en andere digitale reclame. Dat blijkt uit IAB’s kwartaalrapportage van de online mediabestedingen.

In het derde kwartaal van 2007 gaven adverteerders 35,1 miljoen euro uit aan internetreclame. Dat is 14,6 procent meer dan vorig jaar. Vergeleken met de eerste negen maanden van vorig jaar bedraagt de groei  11,7 procent. Waarschijnlijk komt het totaal dit jaar ruim boven de 150 miljoen euro.

De rapportages van IAB Nederland zijn niet representatief voor de hele digitale advertentiemarkt. Een substantieel deel van de reclamebestedingen op internet gaan niet naar buttons, banners en wervende e-mails maar naar tekstadvertenties bij zoekmachines. Volgens Google is het tegen zijn beleid om omzetcijfers per land te publiceren. Daardoor kan het IAB geen representatief beeld van de Nederlandse markt geven.

De bestedingsscijers díe het IAB geeft, betreft de omzet die bij duizenden van Nederlands grootste websites, gidsen, zoekmachines wordt gerealiseerd.

In het afgelopen kwartaal waren telecom- en ICT-bedrijven verantwoordelijk voor 17,3 procent van de gemeten netto mediabestedingen. Dat is 35 procent meer dan een jaar geleden. Het aandeel van de retailsector steeg met 14,5 procent naar 7,9 procent van het gemeten totaal. Media en Zakelijke Dienstverlening daalden tot 12,7 en 5,7 procent.

In de Verenigde Staten kwamen de online mediabestedingen in hetzelfde kwartaal uit op 5,2 miljard dollar. Dat is een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Googles omzet in Amerika bedroeg in het derde kwartaal 2 miljard dollar.

Bron foto: heymynameispaul (CC) 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond