Deel dit artikel
-

Advertenties domineren toekomst voor digitale content

Dominantie van ad-funded content wordt veroorzaakt door de afwachtende houding van consumenten ten opzichte van betaalde content. Advertenties zullen dan ook binnen vijf jaar de belangrijkste financiering zijn voor digitale content.

Dat blijkt uit onderzoek (PDF) van de consultancyfirma Accenture onder meer dan 100 bestuurders van mediabedrijven.

De media hebben zich in de loop van de jaren steeds veranderd. Zo was er de overgang van radio naar film, van film naar televisie en nu van offline naar online. Nieuwe digitale technologieën en de hoge eis die consumenten stellen gratis en snel toegankelijke content eisen aanpassingen om het publiek te blijven bereiken.

In de Verenigde Staten is slechts 25 procent van de consumenten bereid om te betalen voor online content. Mediabedrijven hebben advertentie-inkomsten nodig om de consumenten de content gratis aan te bieden.

Meer dan de helft van de bestuurders verwacht dat de uitgaven aan digitaal adverteren de traditionele advertentie-uitgaven zullen overtreffen. Een andere verwachting die uit het onderzoek naar voren komt is dat adverteren via sociale netwerken het komend jaar ook een sterke groei gaat doormaken.

Uit hetzelfde onderzoek geeft slechts 11 procent van de ondervraagden aan dat pay-per-view de markt zal domineren.

Accenture opent deze week ook de inschrijvingen voor de Media & Communication Innovation Awards 2008. Tot 1 juli hebben partijen uit de media- en communicatie-industrie in Nederland de gelegenheid hun meest innovatieve concept in te dienen.

Barend van Doorn, partner binnen Accenture Nederland en verantwoordelijk voor de Media & Entertainment sector in de Benelux: "De Innovation Awards van afgelopen jaar waren een succesvol initiatief, en kenden in Hyves en Sellaband aansprekende winnaars. Bovendien heeft het onderzoek voor het beoordelen van de inzendingen zeer interessante inzichten opgeleverd in de status van innovatie in de Nederlandse media- en entertainmentindustrie. Ik verwacht veel van de editie van dit jaar, omdat trends en ontwikkelingen elkaar in deze industrie in een razend tempo opvolgen."

Deel dit bericht

1 Reacties

Matthijs van den Broek

10:25 "De media heeft zich in de loop van de jaren steeds veranderd." Oei…. Ter aanvulling: op M! staan wat mooie grafieken. http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080522_bereidheid_om_te_betalen_voor_content_verschilt_per_land/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond