Deel dit artikel
-

Afname online reclame in VS

Het adverteren op internet is dit jaar in de Verenigde Staten met 8,4 procent afgenomen. Dit komt naar voren in onderzoek door Nielsen Media Research naar mediabestedingen in de eerste helft van dit jaar. De afname staat in contrast met de gemiddelde toename van 2,3 procent voor alle mediatypen. Bertelsmann was de grootste online adverteerder.

In totaal werd er in de eerste helft van het jaar 46,5 miljard dollar uitgegeven aan reclame, vorig jaar was dat in dezelfde periode 45,5 miljard dollar, meldt Nielsen Media Research , dat onderdeel is van VNU.

Zes van de negen verschillende mediatypen zagen een toename in advertentiebestedingen. Lokale kranten deden het goed met een toename van negen procent, Spaanstalige televisiestations zagen de advertentie-inkomsten met zeven procent stijgen. Het laatste houdt waarschijnlijk verband met de uitzendingen van het WK voetbal.

Aan internetreclame werd in het afgelopen half jaar 3,4 miljard dollar uitgegeven, een afname van 8,4 procent tegenover vorig jaar, toen het nog 3,76 miljard dollar was. Ook tijdschriften gingen gebukt onder afnemende bestedingen aan reclame, de afname was er 1 procent tot een bedrag van 6,26 miljard dollar.

De grootste adverteerder op internet was Bertelsmann, het bedrijf dat onlangs zijn topman verloor, mede omdat de raad van commissarissen vraagtekens plaatste bij de internetstrategie. Op de tweede plaats staat eveneens een bedrijf actief in de entertainment- en muziekindustrie: Columbia House.

Vijf wisselingen vallen er te noteren in de top tien van online adverteerders. Nieuwkomers zijn onder meer Citigroup, AT&T en USA Interactive. Het laatste bedrijf richt zich op verkopen op afstand en is mede-eigenaar van Hotels.com en Expedia.com. Vorig jaar nog aanwezig in de top tien maar nu verdwenen zijn onder meer eBay, Ameritrade en AOL Time Warner.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond