Deel dit artikel
-

Groei onlineverkoop Ahold vertraagt

De groei van de onlineverkoop bij Ahold Delhaize inclusief verkooppartners vertraagt. Die groei is met 29 procent nog maar de helft van wat het vorig jaar was. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de heropening van winkels na de lockdown, waardoor consumenten minder online bestelden.

De online handelsomzet steeg van 1,7 miljard euro vorig jaar naar 2,29 miljard in het derde kwartaal. De online omzet voor Ahold alleen steeg met 30 procent: van 1,3 miljard naar 1,7 miljard (pdf).

Het gros van de online omzet komt uit Europa. Het handelsvolume bedroeg daar zo’n 1,5 miljard. In de VS bedraagt de omzet 757 miljoen euro. Daar betreft het overigens alleen boodschappen.

De online groei in het derde kwartaal komt bijna volledig voor rekening van bol.com. De handelsomzet (inclusief partners) groeide 19,2 procent, 45 procent meer dan in het derde kwartaal. Bol.com eindigde het kwartaal met 48.000 verkopers.

De omzet van de totale groep (met winkels) steeg 4,6 procent naar 18,5 miljard euro. Onder de streep bleef over een winst van 522 miljoen. Onderliggend kwam de operationele winst uit op 812 miljoen euro, beduidend meer dan de 748 miljoen euro waarop analisten hadden gerekend.

Beleggers hadden rekening gehouden met iets mindere resultaten in Europa, vanwege hogere kosten van onder meer arbeid en energie. Ook eten en drinken mensen weer vaker buiten de deur.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond