Deel dit artikel
-

Bol.com staat nog onbetwist aan kop bij Retail Merkenonderzoek, Albert Heijn uit de gratie

Bol.com staat nog onbetwist aan kop bij de zevende editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Maar die andere tak van Ahold Delhaize Albert Heijn is de gedaald door de boerenopstand bij het distributiecentrum, coronaboetes voor leveranciers die niet op tijd leveren en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje.

In het jaarlijkse onderzoek stond Albert Heijn vanaf 2017 steevast op plaats twee in de lijst, maar sinds de corona-uitbraak is het plotsklaps de grootste daler in merkwaarde. Volgens de 1.500 ondervraagden komt de grootste supermarktketen van Nederland als te zelfverzekerd over.

Het advies van Hendrik Beerda Brand Consultancy aan Albert Heijn is dan ook om een deel van de coronawinst te investeren in een charmeoffensief. Meer inzetten op sympathieke acties zoals het steunen van lokale restaurants in het koelvak of een coronabonus voor personeel helpt om de neerwaartse reputatiespiraal om te buigen.’

Bij de hardste stijgers vallen Amazon en AliExpress het meeste op. Uit het niet betreedt de Chinese webgigant AliExpress in 2021 de ranglijst van sterkste retailmerken op plaats 38. De vijfde positie op de ranglijst van verwachte groeiers laat zien dat van AliExpress het grootste gevaar uitgaat voor de bestaande spelers in de Nederlandse retailmarkt.

Sinds 2015 wordt de top 10 van verwachte stijgers in populariteit door vrijwel dezelfde partijen ingevuld. De nummers één en twee zijn zelfs al zes jaar gelijk: bol.com en Action.

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 11.400 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Top 5 sterkste retailmerken van Nederland 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (3) Kruidvat

3. (7) HEMA

4. (2) Albert Heijn

5. (5) Action

Sterkste dalers in merkkracht 2020-2021

1. Albert Heijn

2. Keurslager

3. Boots

4. Prénatal

5. MediaMarkt

Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (2) Action

3. (4) Kruidvat

4. (3) Coolblue

5. (-) AliExpress

6. (6) Jumbo

7. (9) Amazon

8. (5) IKEA

9. (7) Lidl

10. (8) Albert Heijn

Top 5 stijgers in merkkracht 2020-2021

1. Amazon

2. Rituals

3. Holland & Barrett

4. ZARA

5. 123inkt.nl

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans

Ik denk dat de 1,65 mln bonus die de Ahold Delhaize-topman krijgt ook niet goed is gevallen in Nederland. Een dergelijks bonus toekennen op dit moment in de markt, waar de extra omzet primair het effect is van de gedwongen sluiting door Corona van andere retailers en prijsverhogingen, niet de verdienste is van Ahold, laat staan van de topman.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond