Deel dit artikel
-

“Albert.nl beste online supermarkt”

Van de online supermarkten in Nederland heeft Albert.nl de beste online dienstverlening. Dit zegt onderzoeksbureau Jungle Rating in een vergelijkende studie onder vijf online supermarkten. MaxFoodmarket volgt op geringe afstand. Of de supermarkten ook met hun bezorging goed scoren is de vraag, dat heeft Jungle Rating niet onderzocht.

Jungle Rating heeft de online supermarkten Albert.nl, Maxfoodmarket, Wehkamp, Schlecker en Gemaknet langs de meetlat gelegd. Van dit vijftal leveren alleen Albert.nl en Maxfoodmarket versproducten. Jungle Rating hanteert 220 variabelen waarop de kwaliteit van de website en online dienstverlening wordt afgemeten, zoals navigatie, visuele ervaring, interactie en advies.

Niet meegenomen in de evaluatie is het bezorgproces. "We beseffen dat dit ook belangrijk is, maar we onderzoeken puur de kwaliteit van het online proces", zegt directeur Geert-Jan Smits van Jungle Rating. "We kijken wel naar de mogelijkheden voor bezorgen, maar controleren vervolgens niet of iets te laat aankomt of nog wel vers genoeg is." In het verlengde van het onderzoek werd wel ontdekt dat "op iedere 25 bestellingen bij MaxFoodmarket er één iets te laat komt", zegt Smits.

Volgens de onderzoeksmethode van Junge Rating haalt een bedrijf dat op alle variabelen het maximale aantal punten scoort uiteindelijk een percentage van 100 procent. Albert komt als beste tevoorschijn met een score van 27,5 procent, op de voet gevolgd door MaxFoodmarket (26,1). De positie drie tot en met vijf worden respectievelijk bezet door Wehkamp (24,9), Schlecker (22,8) en Gemaknet (17,4).

"Het is niet zo dat de supermarkten het slecht doen omdat ze geen honderd procent score halen", zegt Smits. "Dat is ook niet mogelijk en wenselijk, de ene winkel legt nadruk op service, de ander op prijs. Wij gaan niet per geval daaraan een oordeel verbinden wanneer we een rangschikking maken. Alle variabelen worden als even belangrijk gewogen." De hoogste score in onderzoek van Jungle Rating behaalde Amazon, met een score van 39 procent. Smits: "Dertig procent is momenteel het maximaal haalbare voor een online supermarkt in Nederland."

Binnen de top drie scoort Wehkamp hoog op "uitgebreide informatie, de uitstekende interactiemogelijkheden en de landelijke dekking", aldus het onderzoek. "Albert moet het hebben van haar naam en betrouwbaarheid, het uitgebreide productassortiment en de visuele ervaring van de website". MaxFoodmarket is "de beste op het gebied van de bezorgmogelijkheden, het prijsniveau van de producten en de lage kosten van bezorgen (nul euro)".

Een relatief onbekende partij in de vergelijking is Schlecker , een van oorsprong Duits bedrijf dat zich richt op drogisterij-artikelen. Het bedrijf bedrijf heeft tienduizend vestigingen verspreid over tien Europese landen en is in die landen ook actief met online verkoop. Het merendeel van de winkels is te vinden in Duitsland (8195), in Nederland is Schlecker sinds 1989 gevestigd, het heeft hier 230 winkels. Een aantal dat het bedrijf nog wil uitbreiden, getuige een oproep op de site voor winkelruimte. Schlecker behaalde vorig jaar een omzet van 5,8 miljard euro.

Deel dit bericht

4 Reacties

Alex Hoogteijling

Jammer dat alle variabelen als even belangrijk zijn gevonden. In de praktijk blijkt dit namelijk helemaal niet het geval te zijn. Indien wel wegingsfactoren waren toegekend, dan had dit onderzoek echt toegevoegde waarde gehad. Ook snap ik niet dat de volgende twee goede clicks-and-mortar supermarkten niet in het onderzoek zijn betrokken: phicoop.nl en verschillende Plussupermarkten uit het zuiden (o.a. plusbenders.nl)

Roelof Roos

Een website is natuurlijk relatief eenvoudig aan te passen, dus ik vind het jammer dat de rest van de service niet in het onderzoek is betrokken. Daar kan ik namelijk uit eigen ervaring iets aardigs over vertellen. Ik woon in de binnenstad en sinds een maand of zes kom je daar vroeg in de avond regelmatig vrachtwagentjes van Max Foodmarket of Albert.nl tegen. Omdat de grachten en andere weg in mijn buurt nogal smal zijn kan het niet anders dat zo'n auto de weg tijdens het afleveren bezet. Dat is erg vervelend als je daar met je auot achter staat, maar dat hoort een nu eenmaal bij als je in een binnenstad gaat wonen. Maar er is een opmerkelijk verschil tussen beide aanbieders. De bezorgers van Max Foodmarket doen in mijn ervaring veel beter hun best snel weg te komen en bedanken de wachtende automobilisten. Bij Albert.nl doen ze dit anders, het duurt langer, en de rest van de weggebruikers lijkt ze niets te kunnen schelen. Ik heb ooit een kwartier achter een auto van Albert.nl gestaan. Nu heb ik beide typen bezorgers misschien maar elk een keer of vier mogen observeren, niet echt objectief dus, maar het is voor de reden om bij Max Foodmarket te bestellen. Hoe slecht die website ook zou zijn… Ik winkel overigens altijd met groot plezier bij Albert Heijn, ik wil alleen zeggen dat een onderzoek als hier beschreven weinig zin heeft als men niet veel meer ook onderzoekt.

Boris Veldhuijzen van Zanten

Ik shop al sinds het allereerste begin bij Max en dat is echt een geweldige service. De producten zijn goedkoper, de bezorging is sneller en beter en ja, af en toe zijn ze iets te laat maar dan krijg je meteen en zonder dat je iets hoeft te zeggen een waardebon voor 5 euro. Ze nemen de statiegeldflessen mee terug, lopen naar de keuken met mijn boodschappen en ik betaal met auto-incasso dus ik hoef alleen maar even de bon te tekenen. Ik zie vaak dezelfde bezorgers dus ik ken er nu een paar die vriendelijk hallo zeggen als ze binnenkomen. Ik ben dus zeer te spreken over Max! Boris

Marcel Molenaar

Even snel de beide sites (Albert en Max) vergeleken. Wat mij als simpele consument meteen opvalt: - Albert heeft een hoger bestelbedrag (50,- tov. 35,-)- Bezorgen kost niks bij Max maar bijna 7,- bij Albert- Alberts website was kleurrijker maar trager- Een paar prijzen vergeleken en Albert bleek steeds duurder. Conclusie: voor even snel iets bestellen, toch liever naar Max. Met name de bezorgkosten besteed ik liever aan de boodschappen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond