Deel dit artikel
-

Amazon hoopt op nieuwe inkomsten uit filmpromotie

Amazon.com heeft vrijdag een nieuwe dienst gelanceerd rond films, daarvoor is een overeenkomst gesloten met Walt Disney . Via een tabblad op de site kunnen bezoekers de filmagenda raadplegen, filmrecensies lezen en trailers bekijken. Amazon hoopt dat de filmindustrie dit deel van de site gaat zien als een promotiemiddel en verwacht hier nieuwe inkomsten uit te halen.

De nieuwe dienst gaat 'In Theaters' heten en is sinds vrijdag te raadplegen via een tabblad op de homepage van Amazon. De bedoeling is dat filmmaatschappijen via dit deel op de site hun nieuwe films gaan promoten. Er worden recensies opgenomen – ook van sitebezoekers – en er komen voorvertoningen. In ruil voor deze promotiemogelijkheid vraagt Amazon een bepaalde vergoeding.

Vooralsnog heeft Amazon alleen een overeenkomst gesloten met Buena Vista Pictures, dat onderdeel is van Disney. Financiële details over de samenwerking zijn niet bekend gemaakt. In ruil voor betaling krijgt Buena Vista niet alleen de mogelijkheid om de nieuwe film 'Pearl Harbor' via 'In Theaters' te promoten, ook krijgt het daarvoor advertentieruimte op de homepage van Amazon. Wie klikt op de banner belandt bij de voorvertoning op de 'In Theaters'-pagina.

Amazon zal ook het eigen klantenbestand benaderen voor de films die aangekondigd worden via 'In Theaters'. Het bedrijf zegt in zijn database gericht mensen te kunnen benaderen die mogelijk interesse zouden hebben in een nieuwe film. In het geval van 'Pearl Harbor' zou Amazon zoeken naar mensen die boeken kopen over de Tweede Wereldoorlog. Behalve dat Amazon nieuwe inkomsten verwacht uit de vergoedingen die filmmaatschappijen gaan betalen, denkt het ook dat het met deze nieuwe dienst klanten langer op zijn site kan vasthouden. Dat zou moeten leiden tot meer aankopen.

Concurrenten van Amazon, zoals Yahoo en America Online, bieden al de mogelijkheid om via hun site informatie te zoeken over films. Ook bieden al verschillende sites de mogelijkheid om bioscoopkaartjes te reserveren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Taco Stomps

Erg interessant dat amazon hiermee begonnen is. Het business model van filmfocus.nl stoelt deels op hetzelfde idee. Wij willen ook door middel van 'microsites', met agenda, bio's, etc., de advertentiegelden van de filmindustrie aanspreken. We hebben er één verkocht maar vooralsnog is hiertoe de animo niet enorm, de gelden zijn hier kleiner en de industrie is een 'slow adapter' en kiest nog meestal voor borden, trams en televisie. We hopen en verwachten dat hier snel verandering in komt nu we op onze drukbezochte filmportal een veelheid aan promotionele mogelijkheden bieden. Wellicht dat nu Disney-Amerika over de brug is men in Nederland ook enthousiaster zal worden. Taco Stomps

Maaike Groen

Laten we zeggen; als een schaap over de dam is volgen er meer! In Nederland maakt de filmindustrie haast alleen gebruik van de traditionele media, zoals Taco al aangeeft in zijn reactie. Jammer, want de Internet successen van de "Blair Witch Project" en "Lord of the Rings? (trailer 3 miljoen keer gedownload op de eerste dag) geven toch aan dat het Internet een uitstekend medium is om een film te hypen. Dat Amazon dus besluit om i.s.m. Disney een aparte 'in Theaters' sectie onder te brengen op de site kan ik daarom alleen maar aanmoedigen. Uiteindelijk moeten (film)websites toch zien dat ze genoeg revenuen verdienen om hun bestaansrecht te garanderen (zeker in deze tijd van de Dot Com ondergang). Waarom dan niet in samenwerking met de industrie die uiteindelijk het meest zal profiteren van het bestaan van deze sites?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond