Deel dit artikel
-

Amazon opent NYC-winkel met bestsellers

Een experiment of een eerste stap in een reeks? Dat is niet duidelijk bij Amazons nieuwe fysieke winkel 4-Star. Zoals de naam al doet vermoeden zijn er enkel bestsellers te koop.

In de wijk SoHo in New York City opent Amazon de nieuwe winkelformule 4-Star, bij metrostation Spring Street Station. Het assortiment wordt bepaald aan de hand van het gedrag van shoppers op Amazon.com, nationaal en lokaal.

De schappen bevatten enkel items die een gebruikersbeoordeling hebben van vier sterren of meer. Momenteel komen de items overwegend uit de productgroepen Elektronica, Keuken, Huisinrichting, Speelgoed, Boeken en Spellen. Ook liggen andere bestsellers er en producten die bovenaan de lijst ‘Trending’ staan.

Met behulp van data over winkelvoorkeuren heeft Amazon ook schappen ‘Trending Around NYC’, ‘Frequently Bought Together’ en ‘Amazon Exclusives’.

De prijskaartjes zijn gemaakt van e-ink en laten de gewone winkelprijs zien en de prijs die leden van het klantenprogramma Prime betalen. Daar kan tientallen procenten verschil tussen zitten.

De winkel is te zien als een thermometer die iets zegt over winkelgedrag in de offline wereld. De keuze voor bestsellers in de schappen, de A-locatie qua vestiging en prijsdifferentiatie voor Prime-leden moeten drempelverlagend werken voor nieuwsgierige passanten. De verkoopresultaten, zeker met het ook op de winkelmaanden aan het einde van het jaar, geven informatie over oriëntatie, intentie en daadwerkelijke aankopen.

Met dit soort data kan Amazon zich een beeld vormen over zijn detailstrategie in bredere zin. Het bedrijf is de fysieke wereld vooral een exploitant via zijn supermarktketen Whole Foods, maar ook met de paar Amazon Go’s (kassaloze shops) en Amazon Books.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond