Amazon UK groeit meer dan 400 procent
Het gaat goed met Amazon in Europa. De Engelse site heeft inmiddels een miljoen klanten, zo maakte COO Joe Galli op een persconferentie in Londen bekend. Het gerucht dat Amazon een notering aan de Amsterdamse beurs zou krijgen, verwijst Galli naar het rijk der fabelen. 'We blijven gewoon op de Nasdaq.'
De omzet van het vierde kwartaal in 1999 was 430 procent hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in het vierde kwartaal in Engeland bedroeg 26 miljoen pond, zo'n 118 miljoen gulden. Kwartaal vier in 1998 was goed voor 'slechts' 4,9 miljoen pond. De cijfers van de Duitse site maakt Amazon komende week bekend.
Galli liet in ieder geval doorschemeren dat Europa 'een interessant gebied' voor Amazon is. Het bedrijf is druk bezig met de opzet van een customer service center in Den Haag. Hiervoor zoekt het bedrijf 125 multi-linguisten om heel Europa bij te staan via mail en telefoon.
Het blijft onduidelijk of Amazon meer Europese sites zal openen. Momenteel draait er een Engelse en een Duitse versie. Galli: 'De Nederlandse bezoekers komen we op al onze sites tegen, maar we willen toch alle Europeanen de best mogelijk service geven.' Of dat vertaald wordt in landelijke sites, wil Galli nog niet zeggen.
Als speerpunten voor komend jaar noemt Galli de bevordering van de klanttevredenheid, en de mogelijkheden van de mobiele markt uitbouwen. Het nieuwe distributiecentrum in Londen en de helpdesk in Den Haag zijn volgens Galli goede voorbeelden van een verbeterde service voor Europa. Ook zal de winkel de productlijn blijven uitbreiden. 'Het feit dat we in zee zijn gegaan met autoverkoper Greenlight zegt wat dat betreft alles; er is geen enkele markt waar we niet in willen zitten.'
'Dat we in Engeland nu over de miljoen klanten heen zijn, zegt me veel meer dan de wereldwijde omzet van 676 miljoen dollar. De klantendatabase is het belangrijkste van een e-commerce onderneming. En e-commerce 'is on fire in Europe', voegt Galli er bijna juichend aan toe. Concurrentie van bijvoorbeeld BOL.com vreest hij ook niet. 'Dat we binnen een jaar zo veel kunnen groeien, zegt dat de markt groot genoeg is.'
Het zoeken naar personeel voor de vestiging inDen Haag is inmiddels van start gegaan. Het centrum staat onder leiding van Martine Ferment, die eerder de customer service voor KPN verzorgde.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Caroline Noé
Vermits ik geen toegang krijg via "Track your stuff" gebruik ik deze ruimte maar . Heb op 30.08.06 het bedrag van £ 8,65 betaald voor een boek van Bob Greene dat zou geleverd worden tussen Sept. 7-18 sept. We zijn inmiddels 30 september en ik heb het boek nog niet ontvangen. Kunnen jullie dit nazien ?Met dank.Caroline NoéVrijheidstraat 152000 Bengië