Deel dit artikel
-

Amerikaanse FTC ziet problemen bij vorming B2B-pleinen

De Amerikaanse Federal Trade Commission ( FTC ) heeft haar handen vol aan het explosief stijgende aantal B2B-marktplaatsen. De laatste maanden werden er bijna duizend marktplaatsen uit de grond gestampt, maar velen kampen met een moeilijke start. Vooral de voorgenomen harmonieuze samenwerking met concurrenten levert problemen op.

De laatste branche die op de B2B-hype springt is de metaal-industrie . De vier grote staal-bedrijven CargillSteel, Duferco , Samsung Corporation and TradeARBED werken vanaf dit najaar samen op het Internet. Behalve kopen en verkopen van staal, biedt het platform diensten voor financiering, risico-management en logistiek. Het hoofdkantoor komt in New York.

De FTC ziet echter problemen ontstaan tussen nieuwe partners in de B2B-pleinen. Bedrijven zijn vaak nog niet gewend hun data open en bloot aan de concurrent voor te leggen, waardoor communicatie stroef kan verlopen. Bij internationale samenwerkingen staat het gebruik van verschillende valuta en talen en soepele samenwerking vaak in de weg.
Ook gebruik van verschillende software-systemen bij de partners levert problemen op.

Ook is de commissie een aantal onderzoeken gestart naar verschillende marktpleinen. Belangrijkste punten zijn het voorkomen van prijs- en productie-afspraken, die volgens de FTC te makkelijk kunnen worden afgesproken binnen een branche. Zo kan het marktplein van Ford, DaimlerChrysler en General Motors rekenen op een onderzoek , omdat het door de grootte van de nieuwe samenwerking een veel te zwaar stempel op de auto-industrie drukt.

Deel dit bericht

2 Reacties

lex hogenbosch

Het is een goede gewoonte om afkortingen uit te leggen – ik had het artikel begrepen als de afkorting B2B pleinen was toegelicht.

Soenita Bhaggoe

B2B is inderdaad booming. Het is gebleken dat met name e-procurement een voorloper is in de e-commerce activiteiten. En waarom niet? Het is al gebleken dat je je investeringen al binnen een jaar terugverdiend hebt. Wat moet een onderneming aan met de mogelijkheden die nu te realiseren zijn? Deelnemen aan een marktplaats of zelf een marktplaats oprichten met toeleveranciers ed? Om o.a. deze vragen te adresseren hebben wij nu een e-procurement Seminar op 17 mei as. georganiseerd, waar geschetst gaat worden wat de ontwikkelingen zijn, de trends in de markt, de strategieën van een tweetal bedrijven op deze nieuwe mogelijkheden (een voorheen als brick & mortar bedrijf gezien IBM en een onlangs opgestarte e-marketplace ChemicalsWorld.com). Geïnteresseerd? Kom luisteren op 17 mei naar de ervaringen. Bekijk de informatie op http://www.ibm.com/services/nl en schrijf je in. Er is nog plaats.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond